Deși teama de droguri domină România, studiile arată că adicția digitală este o problemă la fel de gravă pentru tineri.
Sursă: Canva
Într-o Românie unde teama de droguri domină discursul public, o cercetare recentă a relevat o realitate mai subtilă și mai apropiată de viața cotidiană: adicția digitală.
Un studiu realizat de CURS la solicitarea Asociației „Eu te-am făcut, eu te iubesc” a arătat că 88% dintre mame consideră drogurile grele „foarte grave” și principalul pericol pentru comunitate.
Însă, atunci când vine vorba despre propriii copii, 52% dintre mame se tem mai mult de telefon, 49% de jocurile pe calculator și 42% de televizor și tabletă. Drogurile coboară astfel pe locul patru, cu 39%
Această discrepanță între percepția publică și realitatea cotidiană subliniază o problemă mai largă: în timp ce teama de droguri este evidentă și susținută de politici publice, pericolele subtile ale adicției digitale sunt adesea ignorate sau minimizate.
În acest context, Rareș-Petru Achiriloaie, președintele Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adicțiilor, subliniază importanța unei abordări integrate. El sugerează că soluțiile nu trebuie să se limiteze la combaterea consumului de droguri, ci să includă și educația digitală, promovarea unui echilibru sănătos între viața online și offline și sprijinirea familiilor în gestionarea noilor provocări tehnologice.
Astfel, România se află la o răscruce: trebuie să recunoaștem că, pe lângă pericolele evidente, există și amenințări mai subtile care afectează profund tinerii.
Soluția reală și durabilă nu stă doar în legi mai stricte sau în campanii temporare, ci în implicarea activă a părinților, educația timpurie și sprijinul comunității. Părinții trebuie să fie prezenți și conștienți, nu doar să supravegheze pasiv; copiii trebuie să învețe de timpuriu despre riscurile consumului de droguri și despre folosirea responsabilă a tehnologiei; iar comunitățile — școli, cluburi, organizații locale — trebuie să ofere modele pozitive și alternative sănătoase de petrecere a timpului. Numai prin această abordare integrată, în care familia, educația și comunitatea lucrează împreună, se poate preveni adicția și se poate construi un mediu sigur și echilibrat pentru tineri.