Comisia Europeană vrea să renunțe la ferestrele de consimțământ pentru cookie-uri, considerate inutile și agasante, pregătind o reformă care promite o confruntare dură între industrie și activiștii pentru confidențialitate.
sursa: Get Cyber Safe
După mai bine de un deceniu în care internetul european a fost invadat de pop-up-uri pentru consimțământul privind cookie-urile, Comisia Europeană pregătește o schimbare majoră. Bruxelles-ul vrea să simplifice legislația din 2009 și să elimine cerințele prea greoaie pentru companiile digitale. În timp ce industria tech sprijină modificarea, organizațiile pentru protecția vieții private avertizează că relaxarea regulilor ar putea deschide ușa unor noi forme de urmărire a utilizatorilor.
Potrivit Politico, executivul european vrea să simplifice legislația și să reducă birocrația. În decembrie ar urma să fie prezentat un text „omnibus”, care să elimine cerințele considerate prea greoaie pentru companiile digitale. Discuțiile cu industria tech au început deja.
Și unele state membre susțin ideea. Danemarca, care conduce acum reuniunile Consiliului UE, a propus eliminarea consimțământului pentru cookie-urile folosite în scopuri tehnice sau pentru statistici simple. Acestea sunt considerate „inofensive”, spre deosebire de cookie-urile de marketing sau cele care transmit date către terți.
Reforma nu va fi ușor de adoptat. Industria tehnologică sprijină schimbarea regulilor, însă organizațiile pro-confidențialitate avertizează că ea ar putea permite noi metode de urmărire a utilizatorilor, mascate sub eticheta de cookie-uri „esențiale”.
„A te concentra pe cookie-uri e ca și cum ai rearanja șezlongurile de pe Titanic, nava fiind publicitatea bazată pe supraveghere”, afirmă Itxaso Domínguez de Olazábal, consilieră în politici la organizația European Digital Rights.
Ea subliniază că actuala lege face deja excepții pentru cookie-urile necesare – de exemplu, reținerea produselor într-un coș de cumpărături. „Extinderea acestei categorii pentru a include [alte tipuri de] tracking ‘esențial’ este înșelătoare, pentru că riscă să introducă pe ascuns instrumente de analiză sau personalizare pentru publicitatea digitală”, avertizează aceasta.
Disputele pe acest subiect se vor intensifica anul viitor, când Comisia condusă de Ursula von der Leyen plănuiește să lanseze Legea privind corectitudinea digitală (Digital Fairness Act), un proiect dedicat reglementării publicității online.
Astfel, renunțarea la ferestrele de consimțământ pentru cookie-uri pare să fie doar începutul unei confruntări mai mari între marile companii de tehnologie și apărătorii confidențialității.
Autor: Roxana Ioniță