Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
Friday, October 31, 2025
No Result
View All Result
Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
No Result
View All Result
Znews
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
  • SOCIETATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

Tinerii români cred că sunt imuni la dezinformare

by Mihnea Golea
20 February 2025
in HEAD, SOCIAL
0

Un sondaj Eurobarometru, realizat în toamna lui 2024, arată că tinerii români sunt printre cei mai încrezători europeni în capacitatea lor de a recunoaște dezinformarea. Asta, deși social media rămâne principala lor sursă de informare. Spre deosebire de tinerii din alte state membre, care pun accent pe schimbările climatice, românii sunt mai preocupați de economie, educație și protecția socială. În același timp, sprijinul lor pentru Uniunea Europeană este peste media UE, sugerând o atitudine pozitivă față de blocul comunitar, dar cu așteptări mari privind eficiența sa.

România se remarcă prin cel mai mare procent de tineri care susțin că nu au fost expuși la dezinformare în ultima săptămână (19%), comparativ cu media UE de doar 5%. Următoarele țări cu procente ridicate sunt Bulgaria (11%), Lituania și Estonia (10%). La polul opus, în țări precum Malta, Ungaria și Grecia, peste 55% dintre tineri afirmă că au fost frecvent expuși la dezinformare.

În ceea ce privește capacitatea de a identifica știrile false, 31% dintre tinerii români sunt foarte încrezători, iar 50% sunt oarecum încrezători. Totuși, 14% nu au multă încredere în abilitățile lor de a recunoaște dezinformarea, iar 2% sunt complet neincrezători.

Prioritățile tinerilor români versus prioritățile europene

Întrebați despre principalele direcții pe care UE ar trebui să le prioritizeze în următorii cinci ani, tinerii români au indicat:

  • Situația economică și crearea locurilor de muncă – 41%
  • Educația și formarea profesională – 32%
  • Protecția socială și accesul la îngrijiri medicale – 31%

În schimb, tinerii europeni pun accent pe:

  • Creșterea prețurilor și costul vieții – 40%
  • Mediul și schimbările climatice – 33%
  • Situația economică și locurile de muncă – 31%

Diferențele arată o preocupare mai accentuată a românilor pentru aspectele economice imediate, în timp ce europenii sunt mai orientați spre probleme globale, precum criza climatică.

Atitudinea față de Uniunea Europeană

42% dintre tinerii români susțin atât UE, cât și modul său actual de funcționare, un procent semnificativ mai mare decât media europeană de 31%. În plus, 37% sunt favorabili UE, dar nemulțumiți de mecanismele sale actuale (comparativ cu 32% la nivel european).

Doar 15% dintre românii cu vârste între 16 și 30 de ani sunt sceptici față de UE, dar deschiși la schimbarea opiniei dacă Uniunea își îmbunătățește funcționarea (față de 21% media UE), iar 2% resping complet ideea de Uniune Europeană (comparativ cu 6% media UE).

View this post on Instagram

A post shared by znewsro (@znewsro)

Sursele de informare ale tinerilor români

Social media rămâne principala sursă de informare pentru tinerii români, dar cu un procent mai mic decât media UE:

  • 33% se informează de pe rețele sociale (față de 42% în UE)
  • 29% urmăresc televiziunea (față de 39% în UE)
  • 21% citesc presa online sau platforme de știri (față de 26% în UE)

Cele mai utilizate platforme pentru informare sunt:

  • Facebook și YouTube – 42%
  • TikTok – 35%
  • Instagram – 33%
  • X (fost Twitter) – 12%

Prin comparație, tinerii europeni preferă în principal Instagram (47%), TikTok (39%), YouTube (37%) și Facebook (27%).

Concluzie

Sondajul evidențiază că tinerii români sunt mai încrezători decât media europeană în recunoașterea știrilor false, dar și mai preocupați de probleme economice și educaționale, în detrimentul schimbărilor climatice. De asemenea, susținerea față de UE este mai mare în România decât în alte state membre, iar social media domină peisajul informativ, deși într-o măsură mai mică decât în alte țări europene.

Autor: Mihnea Golea

Previous Post

Elon Musk a pus ochii pe România

Next Post

Mobilizare pe TikTok la protest pe 21 februarie în București

Mihnea Golea

Mihnea Golea

Articole Similare

Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor
CULTURĂ

Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor

30 October 2025
Românii vor putea returna și borcane goale sau sticle de borș. Sistemul de garanție-returnare se extinde din 2027
SOCIAL

Românii vor putea returna și borcane goale sau sticle de borș. Sistemul de garanție-returnare se extinde din 2027

30 October 2025
Load More

Cele mai citite

Cutremur 6,1 în Turcia: fulgere după șoc, simțit până la Istanbul

28 October 2025

Huiduieli, ținute greșite și donație de 1 milion de euro. Tot ce trebuie să știi despre inaugurarea Catedralei Mântuirii Neamului

27 October 2025

(IM)POSIBIL – un show despre generații și povești de viața

30 October 2025

Nadia Comăneci versus un magistrat. Cine câștigă mai mult?

28 October 2025

Industria hotelieră a crescut 19 %. Totuși, care e problema?

11 October 2025
Znews

© 2025 Znews.ro   |   Despre noi     Contact     Politica de confidentialitate  

Facebook Instagram Youtube Tiktok
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

© 2025 Znews.ro

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale • Utilizăm cookies sau tehnologii similare pentru a accesa şi a stoca informaţii nesensibile cum ar fi adresa IP. • Prelucrarea datelor dvs. ne permite, de exemplu, să îmbunătăţim experienţa dumneavoastră de utilizator, să măsurăm audienţa site-ului, să afișăm conținut încorporat din rețelele sociale sau să afişăm publicitate personalizată. • Apăsând pe „Accept”, sunteţi de acord cu folosirea de cookies sau tehnologii similare de către New Generation Jurnalism SRL şi partenerii săi.Ok