Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
Sunday, November 2, 2025
No Result
View All Result
Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
No Result
View All Result
Znews
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
  • SOCIETATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

Peru, prima țară din lume care interzice șofatul după 80 de ani. Ce se întâmplă în România și ce spun statisticile?

by Roxana Ionita
6 August 2025
in SOCIAL
0

Într-o decizie fără precedent la nivel mondial, Peru a introdus o lege prin care interzice șofatul după vârsta de 80 de ani. Măsura are scopul de a reduce accidentele cauzate de scăderea capacităților fizice și cognitive ale șoferilor seniori. În România, însă, legislația permite conducerea autovehiculelor la orice vârstă, cu condiția efectuării unor controale medicale periodice. Deși mulți consideră că vârstnicii sunt un pericol în trafic, datele arată că profilul celui mai periculos șofer din România nu este cel de pensionar.

Peru interzice conducerea după 80 de ani

Începând cu 2025, Peru a devenit prima țară din lume care stabilește o limită de vârstă clară pentru reînnoirea permiselor auto. Potrivit reglementărilor emise de Ministerul Transporturilor:

sursa: Valencia Travel Cusco
  • Șoferii profesioniști (camioane, autobuze) nu își pot reînnoi permisul după 80 de ani.
  • Șoferii de autoturisme pot obține reînnoiri:
    • între 70 și 75 de ani: pentru 5 ani;
    • între 75 și 80 de ani: pentru 3 ani, doar cu aviz medical;
    • între 80 și 81 de ani: pentru 2 ani;
    • după 81 de ani: nu mai au voie să conducă.

Măsura vine pe fondul preocupărilor legate de reflexele încetinite, vederea slabă și tulburările cognitive asociate îmbătrânirii.

România nu are o limită de vârstă, dar are controale stricte

În România nu există o vârstă maximă pentru conducerea autovehiculelor. Cu toate acestea, legislația impune controale medicale mai frecvente pentru vârstnici:

  • Până la 65 de ani: permis valabil 10 ani;
  • Între 65 și 70 de ani: reînnoire la fiecare 5 ani;
  • Între 70 și 80 de ani: reînnoire la fiecare 3 ani;
  • După 80 de ani: permisul este valabil doar 2 ani, cu examinări medicale complexe.
sursa: AZnews.ro

Consultațiile includ evaluări oftalmologice, neurologice, psihologice și generale. În cazul afecțiunilor incompatibile cu șofatul (diabet, epilepsie, boli cardiovasculare, demență), dreptul de a conduce poate fi suspendat.

Cine provoacă, de fapt, cele mai multe accidente în România?

Ideea că vârstnicii ar fi principalii vinovați de accidente rutiere este neconfirmată de datele oficiale. Potrivit Direcției de Poliție Rutieră:

  • În 2021, șoferii tineri au provocat 9.509 accidente cu victime,
  • În comparație, restul șoferilor (inclusiv vârstnicii) au cauzat 8.659 accidente.

Mai mult, cei mai periculoși șoferi, conform ratei de vinovăție raportate la categoria auto, sunt:

  • Motocicliștii (categoria A) – rată de implicare 5,3%
  • Șoferii de camioane (categoria C) – 3,7%
  • Șoferii de autobuze (categoria D) – 2,8%
  • Șoferii auto categoria B (majoritatea populației) – 2,5%

Profilul cu cea mai mare probabilitate de accident implică bărbați între 55-65 de ani, posesori de certificat profesional și șoferi de vehicule mari.

Bătrâni vs. tineri la volan: mituri și realitate

Comentariile online reflectă o diviziune clară de opinii:

  • Unii susțin că bătrânii sunt mai prudenți și responsabili decât tinerii,
  • Alții consideră că vârsta afectează capacitatea de reacție, și că o limită ar fi benefică.

Totuși, datele demonstrează că vârsta nu este un factor decisiv în periculozitatea șoferului. Comportamentul agresiv, consumul de alcool sau droguri și lipsa experienței sunt factori mai importanți decât simpla vârstă biologică.

sursa: Chevin Fleet Solutions
sursa: Ziarul de Iasi

Autor: Roxana Ioniță

Previous Post

Ion Iliescu: Câți bani avea și cui îi rămân?

Next Post

5 lucruri pe care nu le știai despre Ion Iliescu

Roxana Ionita

Roxana Ionita

Articole Similare

România: Spiritul civic se învaţă cu amenzi de până la 1.000 de lei
HEAD

România: Spiritul civic se învaţă cu amenzi de până la 1.000 de lei

31 October 2025
Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor
CULTURĂ

Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor

30 October 2025
Load More

Cele mai citite

Cutremur 6,1 în Turcia: fulgere după șoc, simțit până la Istanbul

28 October 2025

Huiduieli, ținute greșite și donație de 1 milion de euro. Tot ce trebuie să știi despre inaugurarea Catedralei Mântuirii Neamului

27 October 2025

(IM)POSIBIL – un show despre generații și povești de viața

30 October 2025

Nadia Comăneci versus un magistrat. Cine câștigă mai mult?

28 October 2025

Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor

30 October 2025
Znews

© 2025 Znews.ro   |   Despre noi     Contact     Politica de confidentialitate  

Facebook Instagram Youtube Tiktok
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

© 2025 Znews.ro

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale • Utilizăm cookies sau tehnologii similare pentru a accesa şi a stoca informaţii nesensibile cum ar fi adresa IP. • Prelucrarea datelor dvs. ne permite, de exemplu, să îmbunătăţim experienţa dumneavoastră de utilizator, să măsurăm audienţa site-ului, să afișăm conținut încorporat din rețelele sociale sau să afişăm publicitate personalizată. • Apăsând pe „Accept”, sunteţi de acord cu folosirea de cookies sau tehnologii similare de către New Generation Jurnalism SRL şi partenerii săi.Ok