Studiul „Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România” examinează modul în care tinerii cu vârste între 9 și 19 ani utilizează rețelele de socializare și consumă presa.
Cercetarea s-a bazat pe un eșantion de 1.852 de elevi din România, structurat în mai multe subeșantioane, incluzând elevi din clasele a III-a și a IV-a, gimnaziu și liceu. Studiul are o marjă de eroare de ±1% și un nivel de încredere de 95%.
Datele analizate evidențiază tendințele de consum media ale elevilor din gimnaziu și liceu pe TikTok și Instagram.
Aproximativ 32% dintre liceeni și 25% dintre elevii de gimnaziu petrec peste cinci ore zilnic pe TikTok, în timp ce un procent foarte mic (1% liceeni, 1,5% gimnaziu) declară că nu folosesc deloc platforma.

Instagram: 22,8% dintre liceeni și 17,8% dintre elevii de gimnaziu petrec peste cinci ore pe zi pe această rețea, însă majoritatea preferă sesiuni mai scurte, sub o oră pe zi (26,1% liceeni, 34,6% gimnaziu).
Motivația principală pentru utilizarea Instagramului este socializarea. Elevii îl folosesc în principal pentru a comunica cu prietenii și familia (83% liceu, 74% gimnaziu), pentru a urmări postările altora (83% liceu, 79% gimnaziu) și pentru a interacționa prin reacții și comentarii (50% liceu, 43% gimnaziu). Interacțiunea este mai frecventă cu postările distribuite de persoane cunoscute în viața reală.
Studiul a analizat și sursele de informare ale tinerilor, relevând că discuțiile cu prietenii și familia sunt principala modalitate prin care aceștia află informații. Aproximativ 70% dintre elevii de gimnaziu și liceu petrec cel puțin două ore zilnic vorbind cu prietenii, iar peste 50% alocă un timp similar conversațiilor cu familia și adulții din jur.
În plus, tinerii tind să se informeze mai degrabă din știrile distribuite pe rețelele de socializare (45,5%) decât din presa tradițională (33,6%).

Cele mai folosite aplicații: liceenii stau pe Instagram (93%), Whatsapp (90%) și TikTok (85%).
Recomandările raportului:
- abordarea educației media în școală, având în vedere utilizarea zilnică a internetului și rețelelor sociale de către tineri.
- dezvoltarea competențelor elevilor pentru:
- analiza critică a conținutului online;
- înțelegerea mecanismelor rețelelor sociale;
- verificarea informațiilor;
- gestionarea timpului petrecut online.
 
- implementarea acestor competențe pe termen lung, prin: definirea și clarificarea conceptelor (dezvoltarea vocabularului), aplicarea progresivă, în funcție de vârstă și complexitate.
Integrarea educației media în curicula ciclului primar, gimnazial și liceal.
- Dezvoltarea competențelor prin:
- integrarea lor în disciplinele existente (abordare transversală);
- crearea unor discipline de sine stătătoare pentru aprofundare.
 
 
			 
    	
