Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
Friday, October 31, 2025
No Result
View All Result
Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
No Result
View All Result
Znews
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
  • SOCIETATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

Când va lupta Micul Paris împotriva poluării urbane?

by Mihnea Golea
23 January 2025
in HEAD, INTERNAȚIONAL, SOCIAL
1

Măsurile luate de Anne Hidalgo, primarul Parisului, începând din 2015

În 2015, administrația Hidalgo a introdus etichetele Crit’Air pentru clasificarea vehiculelor și a restricționat accesul dieselurilor vechi. Astfel, s-a marcat un prim pas spre reducerea emisiilor. În 2016, a urmat pietonizarea malurilor Senei și extinderea rețelei de piste de biciclete.

Anul 2017 a adus Zonele cu emisii reduse (ZFE). S-au interzis permanent dieselurile fabricate înainte de 2001 în centrul orașului. Au fost date și subvenții pentru biciclete electrice și car-sharing. În 2018, au fost reamenajate marile piețe, iar un plan de electrificare a autobuzelor a fost lansat cu termen până în 2025.

În 2019, s-au lărgit zonele pietonale (inclusiv Marais) și s-a lansat „RER-V” pentru a conecta centrul cu suburbii prin rute pentru bicicliști. Anul 2020 a marcat adoptarea conceptului de „15-minute city” și înăsprirea restricțiilor pentru vehiculele diesel, iar în 2021 au fost create spații verzi suplimentare și „coridoare COVID” destinate bicicletelor.

În 2022, s-a implementat interzicerea parțială a vehiculelor în centrul orașului, iar în 2024 apare eliminarea totală a vehiculelor diesel. Parisul și-a arătat dorința de a fi un exemplu de mobilitate sustenabilă.

Pistele de bicicletă în Paris

Înainte de 2014, Parisul dispunea de aproximativ 700 km de piste. Multe erau discontinue sau împărțite cu traficul auto. În mandatul lui Bertrand Delanoë (2001–2014), a fost lansat programul Vélib’, care a încurajat ciclismul urban.

După 2014, sub conducerea Annei Hidalgo, rețeaua s-a extins semnificativ. Prin „Plan Vélo”, până în 2020 s-au atins peste 1.000 km de piste. În pandemie, au fost creați 50 km de „coridoare COVID”, deveniți ulterior permanenți. Rețeaua a depășit 1.400 km până în 2024. Totodată, a fost inițiat „RER-V”, un sistem care conectează suburbiile cu centrul orașului.

Aerul din Bucureștiu devine tot mai irespirabil

Calitatea aerului în București rămâne o provocare. În principal din cauza traficului rutier intens, a șantierelor de construcții și a sistemelor de încălzire rezidențială învechite. Măsurătorile Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM) și ale rețelelor independente indică depășiri frecvente ale valorilor-limită pentru particule fine (PM10 și PM2.5) și uneori ale concentrațiilor de dioxid de azot (NO₂).

Principalii factori sunt ambuteiajele zilnice, transportul de materiale din șantiere, încălzirea pe bază de combustibili solizi și arderile necontrolate. În sezonul rece, condițiile meteo agravează fenomenul, favorizând acumularea poluanților la nivelul solului.

Efectele asupra sănătății se resimt mai ales la persoanele cu afecțiuni respiratorii sau cardiovasculare, care pot avea simptome agravate în zilele cu niveluri înalte de poluare. În plus, expunerea cronică afectează și persoanele fără probleme medicale preexistente.

Măsuri și inițiative includ rețeaua de monitorizare a poluanților, sancționarea șantierelor care nu respectă normele antipoluare, restricționarea accesului camioanelor în anumite zone. Totul combinat cu dezvoltarea transportului public ecologic, crearea de piste de biciclete și extinderea zonelor verzi.

Chiar dacă există eforturi pentru îmbunătățirea calității aerului, valorile-limită sunt depășite frecvent. Sunt necesare investiții suplimentare în mobilitatea durabilă și o respectare mai strictă a reglementărilor pentru reducerea impactului poluării.

sursa: Wikipedia

Masterplanul Velo pentru București

Bucureștiul are în prezent aproximativ 56 de kilometri de piste de biciclete. Mai mult de jumătate nu îndeplinesc condițiile minime de funcționare, potrivit documentației Primăriei Capitalei. Prin noul masterplan velo, municipalitatea își propune ca până în 2030 să amenajeze 150 km în rețeaua principală de piste. În acest fel, s-ar ajunge la un total de 415 km în rețeaua secundară până în 2035. Obiectivul este ca 90% dintre locuitori să fie la maximum 500 m de o pistă din rețeaua principală, iar până în 2035 această distanță să scadă la 200 m.

Printre măsurile avute în vedere se numără amenajarea pistelor separate de traficul auto, calmarea circulației în zonele rezidențiale și semaforizarea traversărilor pentru bicicliști. Planul prevede și un sistem de bike-sharing cu 350 de stații și 7.000 de biciclete electrice, plus crearea a 600 de parcări de reședință pentru biciclete. În paralel, municipalitatea dorește să reducă emisiile provenite din transportul auto, să sporească de la 4% la 18% ponderea deplasărilor cu bicicleta până în 2035 și să redistribuie 20% din spațiul ocupat de mașini pietonilor și bicicliștilor.

Sursa: Hotnews, AirParif, G4Media, Recorder

Previous Post

Schimbarea unui bec? Gen Z preferă să plătească

Next Post

24 ianuarie: Startul României moderne!

Mihnea Golea

Mihnea Golea

Articole Similare

România: Spiritul civic se învaţă cu amenzi de până la 1.000 de lei
HEAD

România: Spiritul civic se învaţă cu amenzi de până la 1.000 de lei

31 October 2025
Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor
CULTURĂ

Catedrala Mântuirii Neamului: Cozi de până la 12 ore și momente de tensiune în rândul pelerinilor

30 October 2025
Load More

Comments 1

  1. Pingback: Poluare masivă în București după incendiul de la depozitul Antrefrig

Cele mai citite

Cutremur 6,1 în Turcia: fulgere după șoc, simțit până la Istanbul

28 October 2025

Huiduieli, ținute greșite și donație de 1 milion de euro. Tot ce trebuie să știi despre inaugurarea Catedralei Mântuirii Neamului

27 October 2025

(IM)POSIBIL – un show despre generații și povești de viața

30 October 2025

Nadia Comăneci versus un magistrat. Cine câștigă mai mult?

28 October 2025

Industria hotelieră a crescut 19 %. Totuși, care e problema?

11 October 2025
Znews

© 2025 Znews.ro   |   Despre noi     Contact     Politica de confidentialitate  

Facebook Instagram Youtube Tiktok
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

© 2025 Znews.ro

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale • Utilizăm cookies sau tehnologii similare pentru a accesa şi a stoca informaţii nesensibile cum ar fi adresa IP. • Prelucrarea datelor dvs. ne permite, de exemplu, să îmbunătăţim experienţa dumneavoastră de utilizator, să măsurăm audienţa site-ului, să afișăm conținut încorporat din rețelele sociale sau să afişăm publicitate personalizată. • Apăsând pe „Accept”, sunteţi de acord cu folosirea de cookies sau tehnologii similare de către New Generation Jurnalism SRL şi partenerii săi.Ok