S-a vândut tot în Botoșani?

Rețeaua de tramvai din Botoșani, inaugurată în 1991 și unică în România postdecembristă, este desființată după 31 de ani de funcționare. Liniile și garniturile sunt scoase la fier vechi, în urma eșecurilor administrative și a ratării fondurilor europene pentru modernizare.

S-a vândut tot în Botoșani?

sursa: Forum MetrouUsor

Rețeaua de tramvai din municipiul Botoșani, un simbol local al transportului public, a ajuns la final. Înființată în 1991, după o decizie luată încă din 1988 și construită între 1989 și 1991, aceasta a fost singura rețea nouă de tramvai apărută în România după 1989. În septembrie 2025, administrația locală a început demontarea șinelor, urmând ca tramvaiele să fie casate sau vândute la fier vechi.

De la pionierat la falimentul proiectului

Tramvaiele Tatra T4D, achiziționate din Germania și introduse în circulație în 1997, au funcționat până în 2020, când au fost treptat scoase din uz. În ultimii doi ani, șase garnituri au fost puse la vânzare de compania Eltrans, cu un preț minim de 20.000 de lei fără TVA pe unitate.

sursa: Forum MetrouUsor

Planurile de salvare a rețelei au eșuat. Ministerul Dezvoltării organizase o licitație pentru achiziția a 49 de tramvaie destinate mai multor orașe, printre care și Botoșani, însă contractul nu a fost semnat după retragerea producătorului PESA din Polonia. În plus, municipalitatea a ratat un proiect cu fonduri europene pentru modernizarea liniilor 101 și 102, precum și pentru achiziția de tramvaie noi.

Dezasamblare totală și soluții ratate

În lipsa unor alternative, primarul Cosmin Andrei și administrația locală au decis în 2022 desființarea completă a transportului cu tramvaie. Oficialii au explicat că lipsa unei finanțări sigure și a infrastructurii moderne ar fi făcut imposibilă continuarea proiectului.

sursa: Urban Transport Magazine

În timp ce Botoșaniul renunță la tramvaie, alte orașe precum Galați sau Brăila au reușit să atragă fonduri europene și să își reînnoiască infrastructura pe cont propriu, fără a depinde de licitațiile centralizate. Diferența de strategie arată cât de mult au contat deciziile locale în menținerea sau pierderea unor rețele de transport public esențiale.

Astfel, Botoșaniul pierde nu doar o parte din identitatea sa urbană, ci și singura rețea de tramvai construită în România postdecembristă – un proiect care a pornit cu ambiții mari, dar s-a încheiat prin topirea șinelor și casarea garniturilor.

Autor: Roxana Ioniță

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE