Primul vagon bar-bistro modernizat prin PNRR a fost pus în circulație. Cât costă o cafea sau un sandviș la bord?

CFR Călători a introdus în circulație primul vagon bar-bistro modernizat cu fonduri PNRR, într-un tren Intercity de pe ruta București – Brașov. Este un pas important spre alinierea serviciilor la standardele europene, însă numărul acestor vagoane rămâne insuficient.

Primul vagon bar-bistro modernizat prin PNRR a fost pus în circulație. Cât costă o cafea sau un sandviș la bord?

sursa: Club Feroviar

După ani de întârzieri și critici, CFR Călători marchează o premieră: primul vagon bar-bistro modernizat prin PNRR circulă deja pe ruta București – Brașov. Recondiționat la Remarul Cluj-Napoca și echipat cu servicii moderne de alimentație, noul vagon readuce în legalitate trenurile Intercity, care sunt obligate prin lege să ofere astfel de facilități. Cu toate acestea, compania de stat nu va avea suficiente unități pentru a dota toate trenurile de rang superior, mai ales că din decembrie numărul acestora va crește semnificativ.

Bistro pe șine: primul vagon modernizat circulă deja

CFR Călători a introdus în circulație primul vagon bar-bistro modernizat prin fonduri europene, atașat trenului IC 536/538 care face legătura între București și Brașov. Acesta circulă o zi da, una nu, iar pasagerii pot savura pentru prima dată mese calde, cafea sau vin servite în condiții moderne, cu plată inclusiv prin card.

sursa: Club Feroviar

Serviciile obligatorii care lipseau până acum

Conform Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 134/2022, toate trenurile Intercity trebuie să ofere servicii de alimentație publică la bord. CFR Călători a încălcat această regulă luni la rând, operând trenuri fără vagoane bar sau restaurant.

Deși conducerea companiei promitea încă din vară introducerea vagoanelor bistro, primul exemplu a fost livrat abia la final de septembrie. Contractul pentru modernizarea a 10 astfel de vagoane a fost semnat cu Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca în ianuarie 2024, însă până vara viitoare doar aceste zece vor fi gata – un număr insuficient pentru toate trenurile Intercity planificate.

sursa: Club Feroviar

Cerere în creștere, ofertă limitată

Din 14 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, mai multe trenuri Interregio vor fi reclasificate ca Intercity, fără ca durata călătoriei să se schimbe semnificativ. De exemplu, patru din cele cinci perechi zilnice de trenuri pe ruta București – Suceava vor deveni Intercity.

În acest context, cele 10 vagoane bar-bistro nu vor acoperi cererea. CFR Călători ar putea fi nevoită să folosească vagoane de tip BR, care combină jumătate spațiu de bar și jumătate de clasa a doua, pentru a respecta legea și a asigura servicii minime de alimentație.

Cât costă o gustare la bord?

sursa: Club Feroviar

Lista completă a prețurilor pentru mâncărurile calde din noul vagon nu a fost încă publicată, dar tarifele practicate în vagoanele BR oferă o imagine de ansamblu.

  • Sandviș: 10 lei
  • Cafea: 6 lei
  • Vin (750 ml): 45 lei
  • Vin mic (187 ml): 15 lei
  • Bere: 10 – 20 lei

Pe lângă trenul București – Brașov, vagoane bar de tip BR se mai regăsesc în compunerea trenurilor spre Iași, Galați, Sibiu și Timișoara, însă acestea nu oferă aceleași servicii ca un bar-bistro complet modernizat.

Următorul pas: restaurante și la trenurile internaționale

Introducerea unor astfel de vagoane ar fi cu atât mai utilă la trenurile internaționale, precum IR 346/347 Dacia pe ruta București – Viena, unde restaurantul a fost eliminat acum trei ani. Atunci când exista, era mereu plin de clienți, semn că cererea pentru servicii de alimentație feroviară de calitate este reală și constantă.

sursa: Club Feroviar

Modernizarea infrastructurii feroviare și introducerea vagoanelor bistro reprezintă un pas spre normalitate în transportul românesc, dar rămâne de văzut dacă aceste schimbări vor ține pasul cu nevoile reale ale pasagerilor.

Autor: Roxana Ioniță

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE