Un proiect de lege adoptat de Senatul României ar putea schimba semnificativ regulile pentru şoferii de motociclete şi mopede: documentul le va permite acestora să circule pe benzile destinate transportului public şi să se „strecoare” între automobilele oprite la semafor. În prezent, asemenea manevre sunt interzise şi se sancţionează cu amendă de până la 800 de lei şi reţinerea permisului de conducere pentru 30 de zile.
Ce prevede proiectul
Potrivit iniţiatorilor, schimbarea are două scopuri principale: reducerea timpului petrecut în trafic şi scăderea riscului de accidente.
Mai precis, motocicliştii ar urma să aibă voie să utilizeze benzile de autobuz, dar şi să se deplaseze între rândurile de maşini staţionate la semafor, la trecerile pentru pietoni sau la trecerile de cale ferată. În plus, se prevede ca parcările publice să includă locuri gratuite pentru motociclete.
Proiectul mai include și amenajarea unor zone speciale, cu o lungime de aproximativ trei metri, amplasate în fața intersecțiilor, destinate exclusiv motocicletelor și mopedelor. Aceste spații vor permite vehiculelor pe două roți să se poziționeze în fața coloanei de mașini și să pornească primele la semafor, contribuind la o fluidizare mai sigură a traficului și reducând nevoia de manevre riscante printre autoturisme.
Argumentele din spatele propunerii
„Ar reduce foarte mult timpii de deplasare şi, cumva, toată acţiunea este făcută în ideea de a ajuta mobilitatea urbană. E important şi pentru şoferi să înţeleagă că odată ce cineva a trecut la un scuter, cumva îi ajută şi pe ei să circule mai repede.” , a explicat deputatul Răzvan Pavel, unul dintre iniţiatori.
Reacţii împărţite în trafic
Reacţiile din partea şoferilor şi motocicliştilor sunt variate. Unii consideră că noile reguli aduc o flexibilitate binevenită, însă alţii avertizează asupra potenţialului de haos.
„Nu mi se pare normal… unul vine pe stânga, unul vine pe dreapta. Foarte prost şi foarte periculos.”, a spus un şofer care se teme de riscurile sporite.
„Sunt puţini motociclişti care, într-adevăr, cunosc pericolul real. Majoritatea circulă exploatând calităţile şi performanţele motocicletelor pe stradă aşa cum nu trebuie.”, a adăugat un expert în conducere defensivă, Sorin Ene.
353 de accidente grave într-un an
În România sunt înmatriculate peste 225.000 de motociclete şi peste 6.600 de mopede. Anul trecut au avut loc 353 de accidente grave în care au fost implicate motociclete, şi 87 de persoane şi-au pierdut viaţa.
Ce urmează
Deşi proiectul a fost adoptat tacit de Senat, rămâne ca Camera Deputaţilor să îl supună votului final pentru a deveni lege. Până atunci, situaţia în trafic continuă să fie una tensionată: pe de o parte, dorinţa de fluidizare a traficului urban, pe de altă parte, îngrijorarea că manevrele permise ar putea spori riscul de accidente.





