Inițiativa, susținută de mișcarea „Berlinul fără maşini”, îşi propune să reducă drastic poluarea şi să încurajeze un oraş mai sigur şi mai verde. Deşi Tribunalul Constituţional a confirmat legalitatea proiectului, opoziţia politică consideră ideea nerealistă şi birocratică. Dacă Parlamentul local o va respinge, ecologiştii pot declanşa un referendum în 2026.
12 zile de condus pe an, cu excepţii clare
Potrivit propunerii, fiecare locuitor ar avea dreptul să folosească maşina personală doar 12 zile pe an în interiorul S-Bahn-Ring, centura feroviară care delimitează centrul Berlinului. Alte 12 zile ar fi acordate fiecărei persoane din gospodărie, ceea ce înseamnă că un cuplu cu trei copii ar putea conduce 60 de zile pe an.
Măsura nu s-ar aplica persoanelor cu mobilitate redusă, taxiurilor, vehiculelor de urgenţă, artizanilor şi serviciilor de livrare. Iniţiatorii propun o perioadă de tranziţie de patru ani, după care majoritatea străzilor ar deveni „zone cu circulaţie redusă”.

Proiect declarat constituţional
Tribunalul Constituţional din Berlin a stabilit, pe 25 iunie, că măsura este legală şi nu încalcă drepturi fundamentale. Judecătorii au arătat clar că „conducerea unei maşini pe drumuri publice nu este un drept constituţional intangibil” şi au recunoscut că reducerea traficului auto are „obiective legitime de sănătate publică şi de protecţie a climei”.
Parlamentul din Berlin are termen până la 25 noiembrie să decidă dacă adoptă sau respinge conţinutul proiectului. Totuşi, majoritatea actuală, o coaliţie formată din Uniunea Creştin Democrată (CDU) şi Partidul Social Democrat (SPD), s-a declarat împotriva măsurii.
Critici dure din partea dreptei
Preşedintele Comisiei Mobilităţii din Parlamentul Berlinului, Johannes Kraft (CDU), a numit ideea celor „12 zile” un „monstru birocratic” şi a acuzat iniţiatorii că promovează „o expropriere de facto, care aduce atingere prosperităţii private”.
Conservatorii susţin că măsura ar afecta libertatea de mişcare şi economia locală. Ei consideră că soluţia nu este interzicerea circulaţiei auto, ci modernizarea transportului public şi a infrastructurii de mobilitate verde.

Referendum posibil în 2026
Dacă deputaţii berlinezi vor respinge proiectul, mişcarea „Berlinul fără maşini” are la dispoziţie o lună pentru a cere o consultare publică. Într-o campanie de patru luni, ecologiştii pot strânge semnături pentru un referendum.
Dacă 7% dintre alegători aproximativ 180.000 de persoane îşi exprimă sprijinul, consultarea ar urma să aibă loc în 2026. Obiectivul mişcării este clar: reducerea masivă a numărului de automobile din capitală.
„Viitorul Berlinului trebuie să aparţină securităţii, luptei împotriva modificărilor climatice şi sănătăţii, nu traficului neînfrânat al automobilelor”, afirmă iniţiatorii proiectului pe site-ul lor oficial.
Autor: Roxana Ioniță





