Utilizarea pe scară largă a instrumentelor de inteligență artificială (IA), precum ChatGPT, transformă modul în care elevii și studenții abordează învățarea și evaluările academice. Deși aceste tehnologii oferă oportunități semnificative, ele ridică și provocări majore în ceea ce privește integritatea academică.
Studiile recente indică o creștere semnificativă a cazurilor de trișare facilitate de IA în instituțiile de învățământ superior. În Regatul Unit, aproape 7.000 de studenți au fost prinși folosind IA pentru a trișa în anul universitar 2023-2024, o creștere de la 1,6 cazuri la 5,1 cazuri la 1.000 de studenți comparativ cu anul anterior. În Scoția, incidentele de trișare cu IA au crescut cu 700%, atingând 1.051 de cazuri în anul precedent.
Un studiu realizat de Universitatea din Texas a relevat că majoritatea studenților consideră că utilizarea IA pentru redactarea întregii lucrări constituie o încălcare gravă a integrității academice. Cu toate acestea, opiniile variază în funcție de contextul în care este utilizată IA, iar unii studenți nu sunt siguri dacă utilizarea IA pentru a crea un plan de eseu sau pentru a edita o lucrare constituie trișare.
Pentru a combate trișarea facilitată de IA, multe instituții de învățământ superior au implementat măsuri precum:
Detectarea lucrărilor generate de IA reprezintă o provocare semnificativă pentru instituțiile educaționale. Instrumentele de detectare existente pot produce rezultate false pozitive, ceea ce poate duce la acuzații nefondate de trișare. De asemenea, unele platforme de IA permit utilizatorilor să modifice ușor stilul și conținutul generat, făcând detectarea și mai dificilă.
Inteligența artificială oferă oportunități semnificative pentru îmbunătățirea procesului educațional. Cu toate acestea, utilizarea sa în scopuri neetice, cum ar fi trișarea, ridică provocări majore în menținerea integrității academice. Instituțiile educaționale trebuie să adopte măsuri eficiente pentru a preveni trișarea facilitată de IA și să promoveze utilizarea responsabilă a acestei tehnologii.