În 2023, potrivit celor mai recente statistici Eurostat, 60 % dintre elevii din învăţământul secundar superior general din Uniunea Europeană au studiat cel puţin două limbi străine, cu o scădere a procentului față de 2022 (60,8 %).
În învăţământul profesional sau vocaţional procentul este mai scăzut, de 34,8 %, dar în uşoară creştere faţă de anul precedent (33,8 %).
Campionii multilingvismului
Franţa conduce clasamentul european, cu 99,8 % dintre liceenii de la filiere teoretice care urmează două sau mai multe limbi. Imediat urmează România, cu 99,1 %, şi Cehia, cu 98,5 %.

La polul opus se află Portugalia (6,7 %), Irlanda (10,4 %) şi Spania (22,4 %), unde învăţarea a două limbi nu este o prioritate.
Profesional versus teoretic
În şcolile cu profil profesional diferenţele sunt şi mai mari. România se detaşează, cu 97,2 % dintre elevi studiind cel puţin două limbi, urmată de Finlanda (85 %) şi Polonia (78 %). La coada clasamentului se află Malta (0 %) şi aproape de zero Spania şi Grecia.
Ce limbi se învaţă
Engleza rămâne limba dominantă: 96 % dintre elevii din învăţământul general şi 80,1 % dintre cei din vocaţional o studiază. Pe următoarele poziţii, pentru filiera generală, se află spaniola (27,1 %), germana (21,2 %) şi franceza (20,8 %), în timp ce italiana atinge doar 3,2 %. În filiera profesională, după engleză vin germana (18,1 %), franceza (14,1 %), spaniola (6,6 %) şi rusa (2,3 %).

Aceste cifre se referă strict la limbi moderne obligatorii sau la opţiuni curriculare impuse, fără a include studiul limbilor clasice. România se evidenţiază într-un aspect educațional important: liceenii din şcolile teoretice, aproape toţi, învaţă cel puțin două limbi străine obligatorii, mult mai mulți decât în Spania sau Italia.


