România se numără printre campionii Europei la învăţarea limbilor străine. Cele mai noi statistici Eurostat arată că aproape toţi liceenii români studiază cel puţin două limbi, atât la filiera teoretică, cât şi la cea profesională, plasând ţara pe podiumul Uniunii Europene alături de Franţa şi Cehia.
Sursă: Canva
În 2023, potrivit celor mai recente statistici Eurostat, 60 % dintre elevii din învăţământul secundar superior general din Uniunea Europeană au studiat cel puţin două limbi străine, cu o scădere a procentului față de 2022 (60,8 %).
În învăţământul profesional sau vocaţional procentul este mai scăzut, de 34,8 %, dar în uşoară creştere faţă de anul precedent (33,8 %).
Franţa conduce clasamentul european, cu 99,8 % dintre liceenii de la filiere teoretice care urmează două sau mai multe limbi. Imediat urmează România, cu 99,1 %, şi Cehia, cu 98,5 %.
La polul opus se află Portugalia (6,7 %), Irlanda (10,4 %) şi Spania (22,4 %), unde învăţarea a două limbi nu este o prioritate.
În şcolile cu profil profesional diferenţele sunt şi mai mari. România se detaşează, cu 97,2 % dintre elevi studiind cel puţin două limbi, urmată de Finlanda (85 %) şi Polonia (78 %). La coada clasamentului se află Malta (0 %) şi aproape de zero Spania şi Grecia.
Engleza rămâne limba dominantă: 96 % dintre elevii din învăţământul general şi 80,1 % dintre cei din vocaţional o studiază. Pe următoarele poziţii, pentru filiera generală, se află spaniola (27,1 %), germana (21,2 %) şi franceza (20,8 %), în timp ce italiana atinge doar 3,2 %. În filiera profesională, după engleză vin germana (18,1 %), franceza (14,1 %), spaniola (6,6 %) şi rusa (2,3 %).
Aceste cifre se referă strict la limbi moderne obligatorii sau la opţiuni curriculare impuse, fără a include studiul limbilor clasice. România se evidenţiază într-un aspect educațional important: liceenii din şcolile teoretice, aproape toţi, învaţă cel puțin două limbi străine obligatorii, mult mai mulți decât în Spania sau Italia.