Un nou proiect propus în Consiliul General al Municipiului București (CGMB) ar putea schimba regulile de circulație pentru mii de șoferi care intră zilnic în Capitală. Propunerea prevede introducerea unei „taxe anti-aglomerație” pentru mașinile care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov, cu scopul de a reduce traficul și de a încuraja transportul public.
Sursă: Canva
Potrivit inițiatorului proiectului, consilierul general Cristian Popescu (PSD), taxa s-ar aplica mai multor categorii:
„Bucureștiul este traversat zilnic de aproximativ 1,4 milioane de mașini, dintre care 35% au numere din afara Capitalei și Ilfovului. Este o realitate care contribuie semnificativ la blocajele din trafic. Vrem să descurajăm acest fenomen și să încurajăm transportul alternativ și utilizarea parcărilor de tip park & ride”, a explicat Popescu.
Taxa de circulație propusă ar fi diferențiată în funcție de perioada de utilizare:
Aceasta ar putea fi plătită online sau prin aplicațiile oficiale de transport, iar banii colectați ar urma să fie direcționați către investiții în infrastructura rutieră și transportul public.
Consilierul PSD susține că măsura nu este doar una fiscală, ci o formă de echitate urbană.
„Este incorect ca unii locuitori să evite plata impozitului local și a RCA-ului real, în timp ce folosesc drumurile și serviciile Capitalei. Prin această taxă vrem să descurajăm practicile care afectează bugetul local și să reducem presiunea din trafic”, a declarat Popescu.
Măsura ar urma să completeze un set mai amplu de inițiative pentru fluidizarea circulației, alături de modernizarea transportului public și extinderea zonelor de parcare controlată.
Potrivit Indexului de Trafic 2025, publicat în septembrie, Bucureștiul se află în topul celor mai congestionate orașe din România, alături de Timișoara, Cluj-Napoca și Iași. Studiul arată că un șofer bucureștean pierde anual echivalentul a 12 zile de muncă din cauza traficului.
De asemenea, tiparul clasic al „orelor de vârf” s-a schimbat. Aglomerația nu mai apare doar dimineața și seara, ci și în mijlocul zilei, din cauza activităților fragmentate și a deplasărilor scurte, dar frecvente.
Proiectul urmează să fie discutat și supus votului în Consiliul General al Municipiului București. Dacă va fi aprobat, Capitala ar deveni primul oraș din România care implementează o taxă de acces diferențiată în funcție de numărul de înmatriculare, după modelul unor mari orașe europene precum Londra, Stockholm sau Milano.
Autor: Sebastian Bănicioiu