Programul Rabla 2025 a fost lansat oficial marți, 30 septembrie, odată cu deschiderea sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice. Bugetul alocat este de 200 de milioane de lei, iar înscrierile rămân deschise până la 25 noiembrie sau până la epuizarea fondurilor, a anunțat Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
Sursă: Canva
Din bugetul total, 80 de milioane de lei sunt destinați achiziției de autoturisme noi cu motoare termice, inclusiv GPL/GNC, sau hibride, iar 120 de milioane de lei merg către mașini electrice, plug-in hybrid, motociclete electrice și vehicule pe bază de hidrogen.
Valoarea ecotichetelor:
Persoanele interesate se pot înscrie direct în aplicația informatică de pe site-ul www.afm.ro. Procedura presupune completarea cererii de finanțare, încărcarea actului de identitate și a certificatelor fiscale, iar apoi confirmarea depunerii dosarului. AFM a publicat și un videoclip explicativ pentru cei care aplică.
Deși programul are scopul de a sprijini achiziția de vehicule mai puțin poluante, un studiu publicat de Comisia Europeană arată diferențe uriașe între emisiile de CO₂ declarate de producători și cele reale, măsurate în trafic.
Cele mai mari discrepanțe apar la mașinile hibride, unde emisiile reale pot fi chiar de cinci ori mai mari decât cele raportate în testele WLTP.
Cele mai vândute modele din România depășesc cu 20–30% limitele admise și, în condiții reale, nu s-ar mai fi calificat pentru finanțare prin Rabla.
La nivel european, plug-in hybrid-urile emit între 1,3 și 5 ori mai mult CO₂ decât figurează oficial.
Între 2021 și 2024, prin Rabla au fost casate 274.423 de mașini vechi și achiziționate 171.051 de mașini noi. În 2023, peste 33% dintre vehiculele cumpărate prin program au fost hibride – categoria cu cele mai mari depășiri la emisii reale.
Autor: Sebastian Bănicioiu