Londra pe hârtie, țeapă pe roți! Epopeea autobuzelor cu etaj din București

STB a cumpărat în decembrie 2022 șase autobuze supraetajate second-hand pentru relansarea liniei turistice din București, investiția ridicându-se la 2,1 milioane de lei.

Londra pe hârtie, țeapă pe roți! Epopeea autobuzelor cu etaj din București

Bucureștiul a vrut să-și creeze „Londra pe Dâmbovița”, dar a sfârșit cu autobuze blocate în garaj. 

În decembrie 2022, STB a achiziționat șase autobuze supraetajate second-hand (Volvo), cu scopul de a relansa linia turistică a Capitalei. Costul total: aproximativ 2,1 milioane de lei (echivalentul a 428.000 de euro).

De atunci și până în prezent (iunie 2025), autobuzele au rămas nefolosite, parcate în principal în depoul STB Nord.

Birocrația le ține pe loc

Problema nu ține de lipsa de interes, ci de un blocaj administrativ. Asociația de Transport București–Ilfov (TPBI) nu a emis licențele necesare pentru punerea în circulație a vehiculelor, iar Consiliul General al Municipiului București (CGMB) nu a aprobat traseul turistic. În lipsa acestor pași formali, autobuzele nu pot circula legal.

Costuri mari, venituri zero

Deși au costat aproape jumătate de milion de euro, autobuzele au generat un singur venit în aproape doi ani: o închiriere punctuală, în octombrie 2024, pentru o oră, în valoare de 1.653 lei (~330 €).

Între timp, întreținerea acestora a mai scos din bugetul STB circa 825.838 de lei (~160.000 €), în perioada 2023–2024.

Ce s-a întâmplat înainte

Între 2009 și 2019, Bucureștiul a avut o linie turistică funcțională, operată sezonier, în general 4–6 luni pe an. Din 2011, transportul era realizat cu autobuze double-decker închiriate de la Primăria Constanța. Activitatea a fost suspendată în 2020, pe fondul pandemiei, și nu a mai fost reluată până în prezent.

Ce urmează?

STB a propus oficial relansarea liniei „Bucharest City Tour”, însă proiectul nu a fost aprobat până acum.

STB a propus relansarea liniei turistice Bucharest City Tour”, pe un traseu ce leagă: Piața Presei – șos. Kiseleff – Calea Victoriei – bd. Națiunile Unite – Unirii – retur prin centrul istoric și zonele emblematice ale capitalei.

În 2019, biletul costa 25 lei pentru adulți și 10 lei pentru copii. Se preconizează prețuri similare sau ușor ajustate.

Fără intervenție administrativă și fără emiterea licențelor de traseu, autobuzele rămân o investiție imobilizată, cu costuri ridicate și potențial turistic irosit.

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE