Președintele Nicușor Dan a promulgat legea prin care devine obligatorie asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) pentru trotinetele și bicicletele electrice ce depășesc anumite praguri de viteză sau greutate. În plus, au fost majorate limitele minime de despăgubire în caz de accident auto.
Legea, adoptată recent de Parlament, stabileşte două praguri care definesc vehiculele ce intră în sfera obligației de asigurare:
- vehicule cu viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;
- sau vehicule cu masă proprie mai mare de 25 kg şi viteză maximă constructivă de peste 14 km/h.
Astfel, trotinetele şi bicicletele electrice care îndeplinesc aceste criterii vor trebui să aibă încheiată polița RCA, la fel ca autovehiculele clasice.
De asemenea, pentru autovehiculele tradiţionale, legea majorează limitele minime de despăgubire:
- pentru prejudicii materiale produse într-un accident: 6.434.740 lei;
- pentru vătămări corporale și decese (inclusiv prejudicii non-patrimoniale): 31.926.210 lei.

O schimbare absolut necesară
Întârzierea transpunerii unei directive europene ar fi putut expune România la sancţiuni din partea Comisiei Europene, inclusiv penalități financiare în cazul în care legislația nu era adoptată.
Prin această lege se doreşte o clarificare a responsabilităților pentru noile tipuri de vehicule electrice, dar şi o asigurare a protecției civile în cazul accidentelor – atât pentru utilizatori, cât şi pentru terți.
Ce înseamnă pentru utilizatori?
- Dacă deţii o trotinetă electrică sau bicicleta electrică care poate atinge mai mult de 25 km/h sau are o masă proprie mai mare de 25 kg şi viteza peste 14 km/h, vei fi obligat să închei o poliță RCA;
- Dacă nu ai poliţă şi te implici într-un incident, poți fi considerat răspunzător în lipsa asigurării, ceea ce atrage consecinţe financiare şi legale;
- Pentru autovehiculele asigurate, nivelul de acoperire financiară al celor care suferă daune creşte semnificativ – ceea ce oferă mai multă protecţie, dar probabil se traduce şi prin prime mai mari.
Aspecte de urmărit
- Care va fi costul practic al unei astfel de poliţe pentru trotinetele sau bicicletele electrice — având în vedere că acestea erau până acum în mare parte neasigurate?
- Cum va fi controlată respectarea noii obligaţii (verificări, sancţiuni, înmatriculare)?
- Cum răspund companiile de asigurări şi ce produse vor lansa pentru segmentul mic-vehiculelor electrice?
- Impactul asupra mobilităţii urbane — dacă această reglementare va reduce utilizarea vehiculelor electrice uşoare sau va stimula o mai mare responsabilizare a utilizatorilor.
Promulgarea acestei legi marchează o evoluţie semnificativă în reglementarea mobilităţii electrice în România. Utilizatorii de trotinete şi biciclete electrice trebuie să îşi verifice dacă intră sub incidenţa noilor criterii şi să îşi adapteze comportamentul şi costurile. În paralel, schimbarea limitei de despăgubire oferă o protecţie mai solidă pentru victimele accidentelor rutiere, dar aduce şi o responsabilizare sporită pentru toţi proprietarii de vehicule.

