Pilot necalificat, promovat cu acte false
Potrivit investigației realizate de publicația germană Aero Telegraph, un pilot care ocupa doar funcția de copilot (first officer) ar fi falsificat certificatele necesare pentru a deveni comandant și ar fi operat zboruri comerciale timp de câteva luni în Europa. Avion Express – compania pentru care lucra – a confirmat incidentul și a deschis o anchetă internă.
Sursele citate arată că pilotul lucrase anterior la compania indoneziană Garuda Indonesia, iar la preluarea postului nou a prezentat documente false privind experiența sa. Astfel, el ar fi ajuns să piloteze aeronave Airbus A320 și A321 pe rute europene, în timp ce transporta sute de pasageri.
Compania recunoaște cazul și investighează
Avion Express, companie specializată în contracte de wet lease pentru operatori precum LOT Polish Airlines, easyJet sau SunExpress, a transmis că a aflat „recent” de suspiciunile privind experiența pilotului.
Într-un comunicat oficial, compania a declarat:
„Siguranța și respectarea reglementărilor rămân prioritățile noastre absolute.”
De asemenea, Eurowings – companie germană care a colaborat cu Avion Express – a confirmat pentru BILD că investighează situația și așteaptă clarificările finale.
Un caz care reaprinde discuția despre siguranța în aviație
Incidentul vine la doar un an după un alt episod controversat în SUA. În august 2024, pilotul unui zbor Alaska Airlines operat de SkyWest a anunțat pasagerii că „nu are calificările necesare pentru a ateriza pe aeroportul de destinație”, cel din Jackson Hole, Wyoming – unul dintre cele mai dificile aeroporturi americane.
Zborul a fost deviat la Salt Lake City, iar datele de zbor au arătat că aeronava a survolat în cerc zona aeroportului înainte de schimbarea direcției. Pasagerii au relatat că pilotul a părăsit avionul „vizibil jenat”.
Implicații grave pentru controlul piloților în Europa
Cazul pilotului falsificat ridică întrebări serioase despre:
- modul în care companiile verifică documentele de calificare,
- procedurile de siguranță pentru personalul detașat în regim wet lease,
- vulnerabilitățile din sistemul internațional de certificare,
- riscurile reale pentru siguranța pasagerilor.

