Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
Saturday, November 1, 2025
No Result
View All Result
Znews
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT
No Result
View All Result
Znews
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
  • SOCIETATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

Angajații restaurantelor japoneze resping bacșișurile turiștilor: „Nu vrem cultura bacșișului în Japonia”

by Roxana Ionita
10 September 2025
in INTERNAȚIONAL
1

În Japonia, unde serviciile sunt considerate parte firească a experienței, bacșișul nu a făcut niciodată parte din cultură. Totuși, afluxul de vizitatori străini aduce cu sine obiceiuri occidentale, iar angajații din restaurante ajung să se plângă că nu știu cum să gestioneze situația. Între cutii de bacșiș, aplicații mobile și discuții aprinse pe rețelele sociale, Japonia se confruntă cu dilema dacă să accepte sau nu acest gest.

Turiștii și bacșișul – o confuzie culturală

Presiunea a crescut odată cu numărul vizitatorilor care încearcă să ofere bani în plus pentru serviciile primite la restaurant. Deși gestul este văzut ca un semn de apreciere în multe țări, în Japonia provoacă stânjeneală și chiar nemulțumiri.
Un lanț de restaurante tradiționale, prezent la nivel național, a fost nevoit să instaleze cutii pentru bacșiș lângă casele de marcat, după ce personalul nu știa cum să răspundă clienților străini. Banii strânși – câteva zeci de mii de yeni lunar – sunt trecuți ca venituri și folosiți pentru beneficii acordate angajaților.

sursa: Stelian Muscalu

Inițiativa a stârnit însă critici. O parte dintre clienți consideră că bacșișul riscă să devină o normă și să strice specificul japonez al ospitalității gratuite. Pe rețelele de socializare au apărut întrebări legate de transparența folosirii sumelor: „Ajung banii la angajați sau rămân la companie?”
Nemulțumirea exprimată direct – „Nu vrem să fie introdusă cultura bacșișului în Japonia” – arată rezistența localnicilor la un model considerat străin spiritului nipon.

Increased instances of #tipping by rising number of foreign #tourists in #Japan have caused confusion, sparked innovation and led to animosity among locals.
More tourists are trying to offer #tips for services at restaurants, perhaps unaware that this is not common practice here pic.twitter.com/rmV6WOSVIy

— Hans Solo (@thandojo) September 2, 2025

De la „bani pentru ceai” la taxe de serviciu

Profesorul Yoshiyuki Ishizaki, expert în turism, amintește că Japonia a avut în trecut o formă de bacșiș – „banii pentru ceai” oferiți personalului din hanuri. Aceasta a dispărut în anii ’60, când au fost introduse taxe de serviciu fixe, mai ales după Jocurile Olimpice de la Tokyo din 1964.
Astăzi, unele hoteluri și restaurante de lux includ încă o taxă de 10-15%, dar bacșișul ca gest individual a rămas absent. Tentative precum cea a lanțului Chibo, care a încercat să implementeze sistemul în 1992, au eșuat rapid.

sursa: Restocracy

Compania Dinii Inc. a găsit o cale modernă: o funcție în aplicația sa de comenzi care permite adăugarea unui bacșiș de până la 25% din notă. Sistemul este disponibil în circa 900 de restaurante, în special în zonele turistice din Tokyo și Osaka.
Proprietari ca Takashi Waki, din Osaka, văd partea plină a paharului: bacșișurile sunt folosite pentru reuniuni ale personalului și sporesc motivația angajaților.

Salarii mici și lipsă de personal

Problema de fond rămâne însă nivelul redus al salariilor. Datele Ministerului Muncii arată că lucrătorii din sectorul hotelier și alimentar câștigă în medie 269.500 yeni pe lună (aproximativ 1.832 dolari), cel mai puțin dintre toate industriile.

sursa: WORK JAPAN

Profesorul Ishizaki atrage atenția că productivitatea muncii nu poate crește dacă ospitalitatea este privită ca „gratuită”. Soluția, spune el, nu este adoptarea bacșișului, ci includerea costurilor serviciilor în prețurile afișate și distribuirea corectă a profitului către angajați.

Autor: Roxana Ioniță

Care este mâncarea preferată a lui Ion Țiriac? Fostul tenismen nu-i poate rezista keizerului!
Previous Post

Deficitul bugetar provoacă doar dureri printre politicienii români

Next Post

Nicosia luată cu asalt de români! Peste 5.000 de suporteri tricolori la meciul Cipru – România din preliminariile CM 2026

Roxana Ionita

Roxana Ionita

Articole Similare

„Jukolad”, ciocolata cu viermi care a devenit virală în Ucraina
INTERNAȚIONAL

„Jukolad”, ciocolata cu viermi care a devenit virală în Ucraina

30 October 2025
Românul care a salvat o viață în Italia: „Mulți filmau, dar nimeni nu a sărit să ajute”
INTERNAȚIONAL

Românul care a salvat o viață în Italia: „Mulți filmau, dar nimeni nu a sărit să ajute”

30 October 2025
Load More

Comments 1

  1. Pingback: Care este mâncarea preferată a lui Ion Țiriac?

Cele mai citite

Cutremur 6,1 în Turcia: fulgere după șoc, simțit până la Istanbul

28 October 2025

Huiduieli, ținute greșite și donație de 1 milion de euro. Tot ce trebuie să știi despre inaugurarea Catedralei Mântuirii Neamului

27 October 2025

(IM)POSIBIL – un show despre generații și povești de viața

30 October 2025

Nadia Comăneci versus un magistrat. Cine câștigă mai mult?

28 October 2025

Industria hotelieră a crescut 19 %. Totuși, care e problema?

11 October 2025
Znews

© 2025 Znews.ro   |   Despre noi     Contact     Politica de confidentialitate  

Facebook Instagram Youtube Tiktok
No Result
View All Result
  • ACTUALITATE
    • POLITICĂ
    • ECONOMIE
    • INTERNAȚIONAL
  • SOCIETATE
    • SOCIAL
    • EDUCAȚIE
    • SĂNĂTATE
  • CULTURĂ
  • ENTERTAINMENT
  • TEHNOLOGIE
  • AUTO
  • SPORT

© 2025 Znews.ro

Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale • Utilizăm cookies sau tehnologii similare pentru a accesa şi a stoca informaţii nesensibile cum ar fi adresa IP. • Prelucrarea datelor dvs. ne permite, de exemplu, să îmbunătăţim experienţa dumneavoastră de utilizator, să măsurăm audienţa site-ului, să afișăm conținut încorporat din rețelele sociale sau să afişăm publicitate personalizată. • Apăsând pe „Accept”, sunteţi de acord cu folosirea de cookies sau tehnologii similare de către New Generation Jurnalism SRL şi partenerii săi.Ok