Influencerii din România, obligați să se înregistreze la CNA și să marcheze reclamele

Creatorii de conținut din România vor fi obligați să se înregistreze la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) și să marcheze în mod vizibil toate reclamele plătite pe care le publică online.

Influencerii din România, obligați să se înregistreze la CNA și să marcheze reclamele

Sursă: Canva

Influencerii, obligați să marcheze reclamele cu etichete vizibile

Potrivit noilor reglementări, creatorii de conținut trebuie să indice clar atunci când postează conținut sponsorizat, folosind etichete precum #Publicitate, #Sponsorizat sau #ParteneriatPlătit, astfel încât publicul să știe că urmărește un mesaj comercial.

Oana Cociașu, președinta Consiliului Român pentru Publicitate, a explicat:

„Cine îi urmărește să înțeleagă că este o comunicare comercială. Dacă influencerii nu fac acest lucru, atunci sigur intervin anumite sesizări care ajung la noi sau la CNA”.

Reacția influencerilor: „Este normal ca publicul să știe”

Noile reguli au fost comentate și de unii creatori de conținut cunoscuți.

Alex Delea, cu peste 16 milioane de aprecieri pe TikTok și aproape 200.000 de urmăritori pe Instagram, a declarat:

„Mi se pare absolut normal ca consumatorul să vadă dacă este o postare plătită. Sunt campanii care nu sunt pentru mine, nu sunt pe modelul meu și atunci e mai bine să le lași deoparte”.

Leo Dumitru, cunoscut pentru conținutul culinar, a subliniat importanța responsabilității:

„În spatele conturilor sunt niște consumatori. Ei ne pot reclama conținutul, nu doar să dea like-uri sau share. Trebuie să postăm responsabil”.

Modele din străinătate: Franța, exemplu de bune practici

În Franța, influenceri și branduri lucrează deja de ani de zile doar cu creatori certificați. Stephane Martin, director ARPP, a explicat:

„Avem legi și reguli foarte stricte, inclusiv pentru reclamele la alcool și jocuri de noroc. Este important ca marile firme, agențiile și platformele să colaboreze pentru a arăta responsabilitate și respectarea legilor țării”.

Piața din România: 50.000 de influenceri, doar 150 cu peste 500.000 de urmăritori

Potrivit datelor oficiale, în 2024, aproximativ 50.000 de persoane din România au derulat cel puțin o campanie plătită în mediul online. Dintre aceștia, doar 150 au depășit pragul de 500.000 de urmăritori.

Nerespectarea regulilor impuse de CNA poate atrage amenzi sau chiar blocarea conturilor, iar veniturile obținute de influenceri sunt considerate impozabile și trebuie declarate corect la ANAF.

Autor: Sebastian Bănicioiu

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE