Comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, ce va intra în vigoare din anul școlar 2025-2026, promite eficientizarea sistemului educațional, dar ridică întrebări legate de impactul asupra elevilor, profesorilor și comunităților locale.
Sursa: Freepik
Ministerul Educației a publicat procedura oficială de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, o măsură ce va intra în vigoare chiar din anul școlar 2025-2026. Procesul va afecta unități de învățământ din toată țara, în special din mediul rural și orașele mici, și vine la pachet cu schimbări în normele didactice și în structura rețelei școlare.
Prin ordinele de ministru nr. 5197 și nr. 5198 din 6 august 2025, Ministerul Educației a stabilit cadrul legal pentru reorganizarea unităților de învățământ cu efective reduse. Pragul de la care se poate lua decizia de comasare a crescut de la 300 la 500 de elevi.
Comasarea se poate face prin:
Sunt vizate inclusiv școlile cu autorizație provizorie de funcționare. Singura excepție este pentru localitățile unde există o singură unitate de învățământ, caz în care aceasta va rămâne deschisă.
Procesul are loc într-un interval foarte scurt, cu termene precise:
Evaluarea impactului reorganizării se va face în maximum un an de la implementare.
Conform ordinelor ministeriale:
În cazul în care există excedent de personal, se aplică procedura legală de completare a normei, transfer sau detașare.
Reforma vine și cu o modificare majoră a normei didactice:
În județul Vrancea, Inspectoratul Școlar a anunțat reorganizarea a șase unități de învățământ începând cu anul școlar 2025-2026:
Deși Ministerul Educației susține că măsura este una administrativă, care nu va duce la pierderi de locuri de muncă, în special în mediul rural există îngrijorări:
Sindicatele avertizează că reforma poate fi percepută drept o „canibalizare a școlilor mici” dacă nu este însoțită de investiții în infrastructură și transport.
Această reorganizare face parte din Legea nr. 141/2025 („Legea Bolojan”), care are ca obiectiv optimizarea rețelei școlare și reducerea cheltuielilor. Pe termen lung, Ministerul Educației afirmă că măsura va îmbunătăți calitatea actului educațional prin:
Rămâne de văzut dacă efectele pozitive declarate vor depăși provocările logistice și sociale generate.
Comasarea școlilor cu sub 500 de elevi va schimba semnificativ peisajul educațional românesc începând din anul școlar 2025-2026. Măsura vizează eficientizarea sistemului, dar succesul ei va depinde de modul în care autoritățile vor gestiona aspectele sensibile: transportul elevilor, păstrarea comunităților școlare și asigurarea resurselor necesare.