Educația civică din școlile profesionale românești este insuficientă și deconectată de realitate, arată două studii lansate de Funky Citizens în cadrul proiectului internațional „Improving Civics in VET”.
Cercetările, derulate în România, Croația și Germania, relevă că atât elevii, cât și profesorii, doresc o abordare mai practică, interactivă și relevantă pentru viața cotidiană și profesională.
În contextul deficitului de forță de muncă din Europa, școlile profesionale s-au concentrat pe formarea rapidă a competențelor tehnice, neglijând educația civică. Pentru mulți tineri, acestea reprezintă ultimul contact cu educația formală, ceea ce face esențială consolidarea competențelor civice: gândire critică, alfabetizare media, cunoașterea drepturilor muncii și educație financiară.
„Competențele civice nu sunt un <<extra>>, ci fundația pentru integrarea socială și profesională a tinerilor. Fără educație civică solidă, riscăm să formăm o generație de lucrători fără voce în fața angajatorilor și fără instrumentele necesare pentru a participa activ în democrație”, declară Ana Mocanu, Directoare Executivă la Funky Citizens.
Cercetări și evenimente „Improving Civics in VET”
În prima fază a proiectului, a fost derulat un studiu comparativ despre educația civică în România, Croația și Germania, completată de exemple din Austria, Anglia, Italia și Norvegia.
Studiul analizează structurile educaționale din cele șapte țări, tipurile de școli profesionale, durata studiilor, atractivitatea socială și raportul dintre educația generală și pregătirea tehnică.
În continuarea primului studiu, am publicat o cercetare calitativă, care include trei studii de caz asupra modului în care educația civică este implementată în școlile din Croația, România și Germania. Pentru această cercetare, au fost derulate focus grupuri, chestionare online și interviuri cu patru grupuri țintă: profesori, elevi, lucrători de tineret și experți, la care au participat peste 100 de persoane.
Elevii își doresc o educație civică practică, relevantă și conectată la realitatea de zi cu zi, bazată pe metode interactive și competențe de viață. Profesorii consideră că educația civică trebuie să dezvolte gândirea critică și alfabetizarea politică, însă lipsa resurselor și a timpului îngreunează predarea aprofundată. Lucrătorii de tineret și experții subliniază necesitatea unei strategii naționale coerente și a unei discipline distincte de educație civică, bazată pe metode non-formale și pe dezvoltarea competențelor.
Recomandările trasate în urma cercetării includ:
- Introducerea sistematică și coerentă a educației civice în școlile profesionale.
- Asigurarea de ore dedicate și resurse adaptate nivelului și intereselor elevilor.
- Formare continuă pentru profesori, cu accent pe metode interactive.
- Promovarea de metode practice: simulări electorale, dezbateri, vizite la instituții, voluntariat.
- Legarea educației civice de drepturile lucrătorilor și piața muncii, pentru relevanță sporită.
- Consolidarea parteneriatelor între școli, ONG-uri și comunități locale.
- Sprijin instituțional și financiar stabil, pentru a nu depinde de proiecte temporare.
Cele două studii pentru ca organizațiile de tineret și ONG-urile care lucrează cu tineri să fie informați despre starea educației civice în școlile profesionale sunt disponibile pe website-ul Funky Citizens:
Proiectul „Improving Civics in VET” este finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+ și este implementat în perioada 15.12.2023 – 14.4.2026 (28 luni) de Funky Citizens în parteneriat cu ONG-urile Gong (Croația) și Culture Goes Europe (Germania). Scopul proiectului este de a înțelege cum este predată educația civică în sistemul VET (școli profesionale, tehnologice și vocaționale) și de a contribui la creșterea alfabetizării civice și a participării tinerilor. Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile aici.

