Tinerii români susțin UE peste media europeană, sunt preocupați de economie și educație, iar, deși se informează preponderent din social media, se consideră capabili să recunoască dezinformarea.
Foto: Flickr
România se remarcă prin cel mai mare procent de tineri care susțin că nu au fost expuși la dezinformare în ultima săptămână (19%), comparativ cu media UE de doar 5%. Următoarele țări cu procente ridicate sunt Bulgaria (11%), Lituania și Estonia (10%). La polul opus, în țări precum Malta, Ungaria și Grecia, peste 55% dintre tineri afirmă că au fost frecvent expuși la dezinformare.
În ceea ce privește capacitatea de a identifica știrile false, 31% dintre tinerii români sunt foarte încrezători, iar 50% sunt oarecum încrezători. Totuși, 14% nu au multă încredere în abilitățile lor de a recunoaște dezinformarea, iar 2% sunt complet neincrezători.
Întrebați despre principalele direcții pe care UE ar trebui să le prioritizeze în următorii cinci ani, tinerii români au indicat:
În schimb, tinerii europeni pun accent pe:
Diferențele arată o preocupare mai accentuată a românilor pentru aspectele economice imediate, în timp ce europenii sunt mai orientați spre probleme globale, precum criza climatică.
42% dintre tinerii români susțin atât UE, cât și modul său actual de funcționare, un procent semnificativ mai mare decât media europeană de 31%. În plus, 37% sunt favorabili UE, dar nemulțumiți de mecanismele sale actuale (comparativ cu 32% la nivel european).
Doar 15% dintre românii cu vârste între 16 și 30 de ani sunt sceptici față de UE, dar deschiși la schimbarea opiniei dacă Uniunea își îmbunătățește funcționarea (față de 21% media UE), iar 2% resping complet ideea de Uniune Europeană (comparativ cu 6% media UE).
Social media rămâne principala sursă de informare pentru tinerii români, dar cu un procent mai mic decât media UE:
Cele mai utilizate platforme pentru informare sunt:
Prin comparație, tinerii europeni preferă în principal Instagram (47%), TikTok (39%), YouTube (37%) și Facebook (27%).
Sondajul evidențiază că tinerii români sunt mai încrezători decât media europeană în recunoașterea știrilor false, dar și mai preocupați de probleme economice și educaționale, în detrimentul schimbărilor climatice. De asemenea, susținerea față de UE este mai mare în România decât în alte state membre, iar social media domină peisajul informativ, deși într-o măsură mai mică decât în alte țări europene.
Autor: Mihnea Golea