La Poste, serviciul poștal din Franța, a lansat în ediție limitată un timbru cu miros de croissant, în semn de omagiu adus simbolului gastronomiei franceze.
Sursă: X /ToutSurLeTimbre
Cu un preț de 2,10 euro, timbrul a fost emis în 594.000 de exemplare și poate fi folosit pentru expedieri internaționale.
Aroma de croissant cu unt plutea încă de marți în oficiul poștal din Valence-Herriot, una dintre cele trei locații alese pentru lansarea națională.
🎙[INTERVIEW @RTLFrance ]
— ToutSurLeTimbre (@toutsurletimbre) October 6, 2025
Ecoutez Frédéric Morin – Directeur adjoint Philaposte, dans "C'est ça la France" avec Vincent Perrot, à propos du timbre "Croissant au Beurre" qui sera en vente générale le 8 octobre :https://t.co/odm3z9Hy4K pic.twitter.com/0UIKiGI9Gd
„Mai ales în jurul ghișeului, pentru că acolo sunt depozitate timbrele”, a declarat pentru AFP directorul agenției, Anthony Richet, mândru că biroul său a fost selectat pentru eveniment.
Lansarea coincide cu concursul național pentru cel mai bun croissant cu unt, iar timbrul este descris de poșta franceză drept un omagiu adus „texturii aerate, crustei crocante și gustului delicat de unt”.
Interesul colecționarilor a fost uriaș: doar în prima zi, peste 400 de timbre au fost vândute dintr-un stoc de 1.000, unii pasionați venind special din Lyon. Cei prezenți au primit și o ștampilă specială „prima zi”, rezervată edițiilor comemorative.
Povestea croissantului își are originile în Austria, unde era cunoscut sub numele de „kipferl”. În secolul al XIX-lea, ofițerul austriac August Zang a deschis o brutărie vieneză la Paris, aducând tehnicile de panificație din țara natală.
Francezii au preluat rețeta și au perfecționat-o, adăugând unt în aluat, pentru o textură mai fină și un gust inconfundabil. Astfel s-a născut croissantul modern — devenit în scurt timp emblema micului dejun parizian și un simbol al rafinamentului culinar francez.
O legendă populară spune că Maria Antoaneta, regina de origine austriacă a Franței, ar fi contribuit la popularizarea croissantului în rândul nobilimii franceze. Inspirată de gusturile din copilăria sa vieneză, regina ar fi introdus desertul în meniurile curții regale, de unde s-a răspândit rapid în toată țara.
Astăzi, croissantul este nu doar un produs de patiserie, ci un simbol cultural, un element definitoriu al bucătăriei franceze, iar timbrul olfactiv lansat de La Poste adaugă o notă de creativitate și nostalgie acestei povești.
Autor: Sebastian Bănicioiu