Mașinile cu minimum patru persoane ar putea circula pe benzile de transport public din București

Un proiect propus la Primăria Capitalei vizează deblocarea traficului prin încurajarea carpooling-ului: mașinile cu cel puțin patru persoane la bord ar putea circula pe benzile dedicate autobuzelor.

Mașinile cu minimum patru persoane ar putea circula pe benzile de transport public din București

sursa: Primaria Sectorului 6

Pentru a reduce aglomerația din trafic și emisiile poluante, un nou proiect depus la Secretariatul Primăriei Capitalei propune ca autoturismele care transportă minimum patru persoane să poată folosi benzile speciale destinate transportului public. Inițiatorii susțin că măsura, aplicată deja în marile orașe sub denumirea de benzi HOV (High-Occupancy Vehicle), ar stimula partajarea mașinilor, ar eficientiza benzile de circulație și ar economisi timp pentru șoferi.

Încurajarea carpooling-ului în București

Proiectul prevede ca autoturismele în care se află minimum patru persoane – șoferul și trei pasageri – să poată circula pe benzile dedicate autobuzelor. Scopul declarat este încurajarea carpooling-ului, adică a utilizării comune a mașinilor personale. Cei care aleg să împartă autoturismul ar urma să beneficieze de un avantaj important: reducerea timpului petrecut în trafic.

Consilierul municipal PSD Dan Cristian Popescu, susținător al inițiativei, afirmă că benzile speciale sunt nefolosite peste jumătate din timp, iar permiterea accesului mașinilor HOV ar putea duce la o utilizare mai eficientă a infrastructurii existente. În plus, un număr mai mare de pasageri per vehicul ar însemna, teoretic, mai puține mașini pe străzi, mai puțină poluare și un trafic mai fluid în orele de vârf.

sursa: Apix.ro

Restricții pentru taxiuri fără pasageri

Propunerea legislativă include și o restricție pentru taxiuri: acestea nu vor mai putea folosi benzile speciale dacă nu au pasageri la bord. Autorii proiectului consideră că doar transportul efectiv de persoane poate fi considerat „transport în comun”, iar circulația taxiurilor goale pe aceste benzi contribuie inutil la aglomerarea lor.

Măsura ar putea fi privită ca o corectare a unui dezechilibru actual, în care taxiurile beneficiază de acces preferențial indiferent de gradul de ocupare. De asemenea, interdicția ar putea reduce comportamentele abuzive din trafic și ar prioritiza autobuzele și troleibuzele în transportul urban.

sursa: Merge Brici

23 de kilometri de benzi dedicate în Capitală

În prezent, Bucureștiul are aproximativ 23 de kilometri de benzi dedicate transportului public, însă multe dintre acestea sunt ocupate abuziv de șoferi. Benzile sunt amenajate pe doar 17 bulevarde și străzi, majoritatea aflate în centrul orașului. Cele mai extinse tronsoane se află pe Bulevardul Unirii (4 km), Regina Elisabeta și Mihail Kogălniceanu (3 km în total), precum și pe Bulevardul Dacia (1,2 km).

În ultimul an, au fost amenajate benzi unice și pe axa Magheru–Bălcescu, între Piața Universității și Piața Romană, însă specialiștii în mobilitate urbană susțin că rețeaua este încă insuficientă. Implementarea sistemului HOV ar putea reprezenta o etapă de tranziție către o utilizare mai inteligentă a acestor benzi, care să deservească un număr cât mai mare de călători – fie prin mijloace de transport în comun, fie prin mașini partajate.

Autor: Roxana Ioniță

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE