De ce tinerii din România rămân în urmă online?

România se află într-o situație paradoxală: este lider pe TikTok, dar rămâne în urma altor state europene în formarea competențelor digitale esențiale pentru economia viitorului.

Foto: Humanitas Family

În România, 97% dintre tinerii cu vârste între 16 și 29 de ani sunt online zilnic, un procent similar cu alte țări din UE. Totuși, România se diferențiază prin faptul că, deși tinerii sunt activi pe internet, doar 46% dintre ei au competențe digitale de bază, mult sub media europeană de 71%.

TikTok, da! Competențe digitale, nu!

În același timp, România are cel mai mare număr de utilizatori de TikTok. Raportat la populația totală din UE, reprezintă aproximativ 47% din populație, cu o creștere de 20% într-un singur an, ajungând la 9 milioane de conturi. TikTok este extrem de popular în rândul tinerilor români, în special în segmentul 18-24 de ani.

Sursă: Ziarul Financiar
Sursă: Ziarul Financiar

Aproape jumate din tinerii români nu au abilități digitale

Tinerii români sunt cei mai nepregătiți în ceea ce privește competențele digitale din Uniunea Europeană, conform unui raport Eurostat.

În comparație, în Finlanda, 94% dintre tinerii între 16 și 29 de ani au abilități digitale. În Cehia și Olanda, procentul este de 90%. În România, doar 46% dintre tineri au competențe digitale de bază, cel mai scăzut procent din UE. Media europeană este de 71%, iar în țări ca Bulgaria procentul este mai mare (52%).

Sursă: Ziarul Financiar
Sursă: Ziarul Financiar

Ce soluții are statul?

Ministerul Educației din România a propus un plan pentru dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, acoperind șase arii principale:

  • utilizarea dispozitivelor digitale,
  • alfabetizarea informațională,
  • siguranța cibernetică,
  • utilizarea responsabilă a tehnologiei.

Scopul este ca elevii să învețe să caute informații online, să le evalueze critic și să se protejeze în mediul digital. Planul vizează adaptarea școlii la viitor, prin combinarea echipamentelor moderne cu pregătirea în competențe digitale.

Cuvântul anului 2024. O coincidență?

Oxford University Press a desemnat „brain rot” (putregaiul creierului) drept cuvântul anului 2024. Termenul descrie deteriorarea gândirii din cauza consumului excesiv de conținut online superficial, mai ales de pe rețele sociale. Utilizarea expresiei a crescut cu 230% între 2023 și 2024, fapt care reflectă preocupările legate de impactul negativ al materialelor triviale asupra minții.

Sursă: Ziarul Financiar

Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE