Autobuzul viitorului a sosit la Madrid: fără șofer, 100% electric și gata să rezolve criza transportului urban

Capitala Spaniei testează un microbuz autonom care circulă fără șofer prin parcul Casa de Campo. Vehiculul electric ar putea deveni o soluție la lipsa acută de șoferi din Europa.

Autobuzul viitorului a sosit la Madrid: fără șofer, 100% electric și gata să rezolve criza transportului urban

sursa: QWER.ro

Madrid face un pas important spre transportul public al viitorului. Din septembrie, în parcul Casa de Campo circulă un microbuz autonom, complet electric, care transportă pasagerii fără a avea nevoie de șofer. Proiectul-pilot, dezvoltat în parteneriat cu Centrul Tehnologic Auto din Galicia, demonstrează că mobilitatea urbană inteligentă nu mai este o viziune SF, ci o realitate ce poate răspunde crizei de personal cu care se confruntă tot mai multe orașe europene.

Proiect-pilot în inima Madridului

Din 15 septembrie și până pe 24 octombrie, madrilenii pot experimenta transportul public al viitorului într-un mod complet gratuit. În fiecare zi lucrătoare, între orele 12:00 și 17:00, un microbuz autonom parcurge un traseu circular de 1,8 kilometri cu șase opriri în Casa de Campo – cel mai mare parc al capitalei.

Vehiculul, proiectat și fabricat în Spania, are o capacitate de 12 pasageri și a fost dezvoltat printr-un parteneriat între Compania Municipală de Transport (EMT) și Centrul Tehnologic Auto din Galicia (CTAG). Proiectul face parte din activitățile dedicate Săptămânii Europene a Mobilității și își propune să aducă transportul urban mai aproape de soluțiile tehnologice ale viitorului.

sursa: Libertatea

Pasagerii, impresionați: „Este unul dintre cele mai bune pe care le-am testat”

Primele reacții nu au întârziat să apară. Cei care au testat microbuzul s-au declarat fascinați de experiența călătoriei fără șofer, iar specialiștii EMT vorbesc despre o tehnologie extrem de avansată.

„Acest autobuz este unul dintre cele mai bune pe care le-am testat vreodată. Se comportă foarte bine dinamic, iar tehnologia este excelent integrată. Nu se mișcă imprevizibil sau robotic, așa cum se întâmplă în cazul altor vehicule similare”, a explicat César Omar Chacón Fernández, șeful Diviziei de Planificare a Materialului Rulant din cadrul EMT.

Răspuns la lipsa de șoferi din transportul public

Deși Madrid nu se confruntă în prezent cu un deficit major de personal, multe orașe europene se lovesc deja de această problemă. În acest context, vehiculele autonome pot deveni o soluție eficientă.

„Acest tip de autobuz ar trebui să ofere un răspuns la una dintre cele mai mari provocări din Europa – lipsa șoferilor”, a mai spus Chacón.
Proiecte similare sunt deja în derulare în capitale precum Paris, Stockholm și Hamburg, unde autobuzele autonome sunt testate pentru a prelua, treptat, o parte din transportul public urban.

sursa: informat.ro

Cum funcționează autobuzul fără șofer

Microbuzul madrilen este complet electric și funcționează cu ajutorul unor senzori avansați, camere video, GPS și o unitate centrală de procesare. Nivelul de automatizare este 4, ceea ce înseamnă că vehiculul poate detecta și reacționa la semafoare, pietoni, bicicliști sau alte obstacole din trafic.

„Vehiculul detectează orice obiect – de la o bicicletă la un animal – și reacționează automat pentru a evita coliziunile”, a explicat oficialul EMT.

Sistemul monitorizează în permanență viteza, accelerația, traiectoria, precum și siguranța pasagerilor – de la starea ușilor până la funcționarea rampelor pentru persoanele cu dizabilități. Deși tehnologia permite deplasarea complet autonomă, la bord se află tot timpul un operator pregătit să intervină în caz de urgență.

„Este o linie complet autonomă, dar nu lăsăm nimic la voia întâmplării”, a subliniat Chacón.

sursa: YouTube

Mobilitatea urbană se transformă

Odată cu lansarea acestui proiect, Madrid demonstrează că transportul public autonom nu mai aparține viitorului îndepărtat. În timp ce în Olanda se testează deja sisteme revoluționare precum Hyperloop – capabil să atingă viteze de până la 700 km/h – soluțiile practice precum microbuzele autonome ar putea deveni parte integrantă a transportului urban în următorii ani.

Acest proiect-pilot nu reprezintă doar o inovație tehnologică, ci și un pas important spre orașe mai inteligente, mai sustenabile și mai bine adaptate nevoilor cetățenilor.

Autor: Roxana Ioniță

google logo Urmărește știrile znews.ro și pe Google News

RECOMANDATE