Premierul Ilie Bolojan a prezentat pachetul de măsuri fiscale care este menit să reducă deficitul bugetar record lăsat de guvernul Ciolacu.
„Suntem în fața unui pachet care propune o corectare a deficitului bugetar. România a avut anul trecut cel mai mare deficit din țările UE și al doilea cel mai mare deficit din ultimii 30 de ani (în 2010, 9,4%). Guvernele de atunci au fost nevoite să crească TVA-ul de la 19 la 24% și să taie salariile cu 25%. Suntem într-o situație nu foarte diferită. Din 100 de lei încasați din taxe și impozite, România a cheltuit 132 de lei. Nu mai putem continua în felul acesta” – Ilie Bolojan, premierul României.
Măsuri în vigoare de la 1 august 2025
Creșteri de taxe și venituri:
- TVA standard: majorare de la 19% la 21%
↳ Impact estimat: +3,6 mld. lei (2025), +11,7 mld. lei (2026)
- TVA redusă 9% → 11% pentru:
medicamente, alimente, băuturi nealcoolice, apă potabilă/irigații, îngrășăminte, canalizare
↳ Impact: +800 mil. lei (2025), +2,6 mld. lei (2026)
- TVA redusă 5% → 11% pentru:
cărți, ziare/reviste, acces la instituții culturale, lemne de foc, energie termică
↳ Impact: +139 mil. lei (2025), +450 mil. lei (2026)
- TVA 9% → 21% pentru:
cazare, restaurante/catering, locuințe sociale, panouri solare, pompe de căldură, târguri, evenimente sportive
↳ Impact: +2,2 mld. lei (2025), +7,4 mld. lei (2026)
- Accize majorate de 10% pentru:
carburanți, alcool, tutun, produse cu zahăr
↳ Impact: +1,5 mld. lei (2025), +4,9 mld. lei (2026)
- CASS pentru pensii > 3.000 lei/lună
↳ Se aplică doar sumei ce depășește plafonul
↳ Impact: +1,3 mld. lei (2025), +4,1 mld. lei (2026)
- Impozit suplimentar în sectorul bancar
↳ Cota crește de la 2% la 4% din cifra de afaceri
↳ Impact: +334 mil. lei (2025), +1,3 mld. lei (2026)
- Impozitare suplimentară în domeniul jocurilor de noroc
↳ Taxe majorate pentru jocuri online, sloturi, pariuri și VLT
↳ Impact: +500 mil. lei (2025), +1 mld. lei (2026)
Reduceri de cheltuieli
- Reducerea sporurilor și stimulentelor
↳ Ex: plafon spor pericol redus de la 1.500 la 300 lei; spor fonduri UE redus de la 50% la 35%
↳ Impact: -600 mil. lei (2025), -1,44 mld. lei (2026)
- Educație: normă didactică mărită și burse reduse
↳ Revenire la bursele din 2022-2023 (cu excepția celor sociale), normă +10%, mai mulți elevi/clasă
↳ Impact: -450 mil. lei (2025), -4,3 mld. lei (2026)
- CNAS: contribuție pentru coasigurați și concedii medicale reduse
↳ Compensare regresivă (55% până la 7 zile, 65% 8–14 zile, 75% >15 zile)
↳ Impact: -800 mil. lei (2025), -1,35 mld. lei (2026)
- Reorganizare autorități locale
↳ Scădere posturi după populație, formule de finanțare bazate pe performanță
↳ Impact: -600 mil. lei (2025), -750 mil. lei (2026)
- Reforma companiilor de stat
↳ Tăieri de subvenții pentru cele cu pierderi, eficientizare, guvernanță corporativă mai strictă
↳ Impact: -150 mil. lei (2025), -250 mil. lei (2026)
- Instituții publice autofinanțate
↳ Tăieri de cheltuieli operaționale, reducerea personalului TESA, externalizări
↳ Impact: -150 mil. lei (2025), -250 mil. lei (2026)
- Reducerea investițiilor publice
↳ Transfer PNRR de la împrumuturi la granturi, prioritizare proiecte, cofinanțare locală
↳ Impact: -10 mld. lei (2025), -2,5 mld. lei (2026)
Măsuri în vigoare de la 1 ianuarie 2026
Creșteri de taxe și venituri
- Impozit pe dividende: creștere de la 10% la 16%
↳ Impact: +3,63 mld. lei
- Impozit pe proprietate bazat pe valoarea de piață
↳ Impact: +2,63 mld. lei
- Fiscalitate verde (TollRo) – reformă PNRR
↳ Taxare electronică a transportului de marfă (vehicule >3,5 tone)
↳ Impact: +3,5 mld. lei
- Majorarea rovinietei pentru autoturisme
↳ De la 28 EUR/an la 50 EUR/an
↳ Impact: +1 mld. lei
- Redevențe și valorificarea activelor statului
↳ Revizuire redevențe pe baza inflației, măsuri pentru creșterea valorii activelor
↳ Impact: +150 mil. lei
Reduceri de cheltuieli
- Înghețarea salariilor și prestațiilor sociale
↳ Se aplică tuturor categoriilor din sectorul public (inclusiv pensii, alocații, indemnizații)
↳ Impact: -17,89 mld. lei
- Reorganizarea administrației centrale
↳ Comasări ministere, regionalizare, reducerea structurilor deconcentrate
↳ Impact: -2,5 mld. lei
- Limitarea voucherelor de vacanță
↳ Vor fi acordate doar angajaților cu salarii brute <6.000 lei/lună și doar în extrasezon
↳ Impact: -500 mil. lei
Dar cât ne costă cu adevărat aceste măsuri? Iată impactul bugetar, pe înțelesul tuturor:
Pachetul fiscal pregătit de Guvernul Bolojan nu e doar o listă de taxe crescute și cheltuieli tăiate – e o strategie care mută sume mari de bani între stat și contribuabili. Pe scurt, statul va strânge mai mulți bani din taxe, dar va și cheltui mai puțin.
🔹 De la 1 august 2025
– Statul va încasa în plus 10,6 miliarde lei în 2025 și 33,6 miliarde lei în 2026, în principal din majorarea TVA și accize.
– Pe de altă parte, va cheltui mai puțin: 12,7 miliarde lei în 2025 și 10,8 miliarde lei în 2026, prin reduceri de sporuri, tăieri la burse și reorganizări.
🔹 În total, doar măsurile din august aduc un impact de:
– 23,5 miliarde lei în 2025 (adică 1,23% din PIB)
– 44,47 miliarde lei în 2026 (2,18% din PIB)
🔹 De la 1 ianuarie 2026, statul vine cu o a doua rundă:
– Venituri în plus: 10,9 miliarde lei (TVA mai mare la roviniete, impozit mai mare pe dividende, taxe de mediu)
– Cheltuieli mai mici: 20,89 miliarde lei, prin înghețarea salariilor și pensiilor, tăieri la voucherele de vacanță și reorganizarea administrației.
📊 Cifrele finale:
– Guvernul vrea să colecteze în total 44,55 miliarde lei în plus din taxe (echivalentul a 2,19% din PIB)
– Și să reducă cheltuieli de 31,73 miliarde lei (1,56% din PIB)
Pe scurt, cel mai mult se va simți presiunea în buzunarul cetățenilor și al companiilor, de unde vin noile venituri bugetare. Economiile vin din tăieri și reforme în aparatul de stat, dar mai ales din înghețarea veniturilor publice.
Autor: Mihnea Golea