În ultimii ani, problemele de siguranță din unitățile de învățământ au devenit tot mai vizibile, de la acte de violență fizică și bullying, până la popularizarea consumului de droguri, care amenință securitatea elevilor și a profesorilor.
Aceste situații au generat îngrijorare atât în rândul părinților, cât și al autorităților. Acum se încearcă implementarea unor soluții pentru a asigura un mediu educațional protejat și civilizat.
Ministerul Educației, Daniel David, a anunțat, la începutul lunii mai, că ordinul privind supravegherea audio-video în școli a fost publicat în Monitorul Oficial.
Documentul stabilește un cadru clar pentru instalarea și utilizarea camerelor în unitățile de învățământ, având ca scop prevenirea violenței și protejarea elevilor și angajaților.
De asemenea, pentru implementarea supravegherii audio-video, este necesar acordul părinților, al elevilor și al personalului școlii.
Ministerul Educației reglementează utilizarea camerelor de supraveghere în școli, stipulând că înregistrările trebuie folosite doar pentru cercetarea cazurilor de violență sau protecția bunurilor.
Accesul la înregistrări se face pe baza unei cereri aprobate de director și poate include părinți, elevi, personal școlar sau autorități.
La Liceul “Udriște Năsturel” din Hotarele, județul Giurgiu, a fost implementat un sistem audio-video de supraveghere în cadrul unui proiect finanțat prin PNRR, încă din octombrie 2024.
Camerele sunt instalate atât în sălile de clasă, cât și pe holuri și în exteriorul clădirii, cu acordul Consiliului de Administrație, al cadrelor didactice și al părinților. Directorul Ionel Neagu afirmă că măsura a adus un plus de siguranță, contribuind la prevenirea violenței, hărțuirii și vandalismului.
În martie, Ministerul Educației a anunțat că va implementa butonul roșu. Va fi un mecanism pentru sesizări anonime, printr-o platformă online sau aplicație, unde elevii și studenții pot raporta problemele din școli și universități, precum hărțuirea, abuzurile sau problemele de siguranță. Sesizările vor fi trimise unui responsabil desemnat din fiecare instituție, care va analiza și va lua măsuri corespunzătoare, garantând anonimatul celor care raportează.
Tot în martie, Ministrul Educației, Daniel David, a propus o serie de măsuri pentru prevenirea consumului de droguri în școli, subliniind că problema este una gravă și necesită acțiuni urgente.
Printre măsurile propuse se numără:
Aceste măsuri fac parte dintr-o abordare pe trei niveluri: controlul mediului școlar, prevenția bazată pe dovezi și tratamentele integrate. Ministrul a subliniat că, deși există reglementări, este necesar să le dăm conținut și să le facem să funcționeze mai bine.
Crezi că toate aceste măsurile propuse sunt suficiente pentru a crea un mediu mai sigur în școlile din România?