Anul 2024 a fost unul plin de transformări pentru CFR Călători. De la problemele veșnice legate de întârzieri, până la inaugurarea unui tren modern care s-a stricat după o zi.
sursa: CFR Calatori
Anul 2024 a fost unul plin de transformări pentru CFR Călători. De la problemele veșnice legate de întârzieri, până la inaugurarea unui tren modern care s-a stricat după o zi.
În ciuda eforturilor de îmbunătățire a serviciilor, întârzierile trenurilor au continuat să afecteze călătorii. Deși nu sunt disponibile date specifice pentru 2024, în 2023, 85% dintre trenurile CFR Călători au ajuns la destinație fără întârzieri, conform unui comunicat al companiei. Cu toate acestea, restul de 15% au înregistrat întârzieri semnificative, ceea ce a generat nemulțumiri în rândul pasagerilor. Comparativ, în Japonia, trenurile Shinkansen au o întârziere medie de doar 24 de secunde pe călătorie.
Un exemplu notabil este incidentul din noiembrie 2024, când primul tren electric nou Alstom Coradia Stream a fost anulat a doua zi după inaugurare din cauza unor erori afișate de computerul de bord. Călătorii au fost redirecționați către următorul tren programat, care a plecat cu 30 de minute mai târziu.
Starea precară a infrastructurii feroviare a fost un factor major care a contribuit la întârzierile și limitările de viteză ale trenurilor. În 2024, doar 4% din rețeaua feroviară permitea circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h, în timp ce pe anumite porțiuni viteza era limitată la doar 15 km/h din cauza uzurii infrastructurii. De asemenea, temperaturile ridicate din timpul verii au determinat reducerea vitezei trenurilor cu până la 30 km/h față de viteza normală, pentru a asigura siguranța circulației.
Din punct de vedere financiar, CFR Călători a estimat pentru anul 2024 pierderi de 1,026 miliarde de lei, o creștere de 464% față de pierderile raportate la sfârșitul anului 2023. Această situație a fost cauzată în principal de scăderea cu aproape 30% a compensației acordate de la bugetul de stat și de creșterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei, ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului.
Pe 15 decembrie 2024, CFR Călători a introdus noul Mers al Trenurilor pentru perioada 2024-2025, valabil până la 13 decembrie 2025. Acest plan a inclus operarea zilnică a aproximativ 1.100 de trenuri și introducerea a patru trenuri noi pe ruta București Nord – Brașov, echipate cu rame electrice moderne de tip Alstom Coradia Stream. De asemenea, au fost ajustate rutele trenurilor în funcție de lucrările de infrastructură în desfășurare, precum „Quick Wins” și „Electrificare și reabilitare” a liniei Cluj-Napoca – Oradea.
În 2023, CFR Călători a înregistrat o creștere de 5% a numărului de pasageri transportați față de anul precedent. Pentru a răspunde cererii crescute și a îmbunătăți calitatea serviciilor, compania a demarat un program de modernizare a materialului rulant. În decembrie 2023, Alstom a livrat primul tren nou dintr-o comandă de 37 de unități destinate traseelor de lung parcurs, iar PESA (Polonia) urmează să livreze încă 20 de trenuri InterRegio. De asemenea, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), s-au semnat contracte pentru modernizarea a 55 de locomotive și 139 de vagoane.
Începând cu 1 ianuarie 2025, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 156/2024, cunoscută drept „ordonanța trenuleț”, facilitățile de transport feroviar pentru studenți au fost modificat.
Anterior, studenții beneficiau de o reducere de 90% la biletele de tren pe toate rutele interne, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a. Noua ordonanță limitează această reducere doar la călătoriile efectuate între localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care sunt înmatriculați.
Această schimbare a generat nemulțumiri în rândul studenților, în special pentru cei din mediul rural sau din localități fără stații de tren. Aceștia se confruntă cu dificultăți în a beneficia de reducerea de 90%, deoarece trebuie să utilizeze mijloace de transport suplimentare pentru a ajunge la cea mai apropiată stație de cale ferată. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a solicitat abrogarea acestor prevederi, considerându-le discriminatorii.
În plus, începând cu 1 ianuarie 2025, studenții nu mai pot achiziționa bilete cu reducere online. Până la aprobarea unor norme de aplicare și actualizarea aplicațiilor digitale, biletele sau abonamentele cu reducere pot fi cumpărate doar de la casele de bilete ale stațiilor de tren sau agențiile de voiaj CFR, prezentând legitimația de student și actul de identitate.
Pe 17 februarie 2025, un incendiu a izbucnit la ultimul vagon al trenului InterRegio 1823, care circula pe ruta București Nord – Deva, în zona localității Radomirești, județul Olt. În tren se aflau aproximativ 70 de călători, care au fost evacuați în siguranță. Autoritățile au activat Planul Roșu de Intervenție pentru a gestiona situația. Un bărbat de 25 de ani a acuzat dureri de cap și amețeli, fiind monitorizat de un echipaj SMURD. Incendiul a fost localizat și stins de echipele de intervenție, iar circulația feroviară în zonă a fost reluată pe o singură linie.
Dacă vara șinele se încălzesc, iarna ia foc direct trenul!